Annons

Ett fel med objektivet kan man laga det ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe K

Aktiv medlem
Fick en EOS 1000 av min granne så jag skulel kunna testa på min fototeknik.
Problemet är att autofocus i objectet inte fungerar. Det går bra att manuellt fokusera men kameran låser sig om jag försker fota. Har provat med annat objektiv som jag lånade och då går det att fota. Kan inte se att objektiv glasen är skadade , kan felet bero på att el systemet i objektivet är trasigt och går det att koppla ur detta på ngt sätt för att använda objektivet manuellt ?

konstigt,

är objektivet trasigt?, är det bekräftat?

OM det är det så tror jag inte du ska försöka köra med AF, det kan skada kameran och motorn

mvh: Adam

Hej Tobias.

Vad är det för objektiv? Antar att det är en standardzoom som följde med kameran som ny. Dessa finns begagnade för förhållandevis låga summor, kika på det innan du lämnar in det.

Du kan be att få ett kostnadsförslag (kanske i & för sig kostar pengar?), om det blir dyrt kan du chansa & försöka fixa det själv. Misslyckas du så får du köpa ett annat begagnat.

Prisexempel från L-foto som inte är känd för att vara billig: EF 35-80/4-5,6 III NY/(A)/(B+) 1250:-/970:-/875:-

Privat så bör du kunna komma ned några hundringar.

Innan du gör nåt mer så bör du kolla kontakterna på bajonetten, är dom oskadade & rena?

Larsa

kom tillbaka från Kringlans foto som är duktiga i Södertälje.
Glöm din dröm kan man kort säga ca 1200:- för reparation så jag ska ner och se om dom inte har ngt gammalt obektiv för ngn 100 jag kan ha tills jag får råd med ett bra !

Köp dig ett normalobjektiv EF 50/1.8 så får du en högklassig glugg till att bra pris. Kostar 1350 nytt på Scandinavian photo men kanske kan hittas beg, dock eftertraktat.

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto