Annons

Ett par frågor om EIZO COLOREDGE CX240CAL

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Min Asus med 98% Adobe RGB pajade, fick en utbytes för en styv vecka sedan, funkade inte heller, fick ny utbytes i dag, funkade inte och datorn startade larm och stängde sig. En tredje kopplar jag INTE in, då brinner väl alltihop upp...

Alltså skärmbyte på gång. Eizo står på önskelistan. Dustin http://www.dustinhome.se/product/5010656970/eizo-coloredge-cx240cal-24-1-wide-tft-black-calibrator/ och Scandinavian http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002108804/eizo-bildskaerm-24-coloredge-cx240-svart-ex2 har den jag funderar på.

Jag är på väg till fotoklubbsmöte och har karusell i skallen efter provandet av Asus, får jag tigga er duktiga FS-are om hjälp? Skärmarna i Dustins och Scandinavians länkar ovan måste väl vara identiska och innehålla BÅDE den eftertraktade programvaran OCH en kalibrator? Så det måste vara exakt likadan leverans från de båda? Jodå, jag HAR pratat med båda, men det var inte helt upplysande svar...

Kalibrering EX2 skriver Scandinavian, är det kalibratorn de talar om? Sökning (jäktad sådan...) på nätet leder inte till svar...

Kalibratorn som medföljer Coloredge CX240, är den en Eizo-produkt som inte är ekvivalent med x-rite? I så fall, är det bättre att köpa utan calibratorn och komplettera med X-Rite I1 Display Pro?

Hoppas på god hjälp av folk med bättre ordning i knoppen än vad jag själv har just nu...
 
Kalibrering EX2 skriver Scandinavian, är det kalibratorn de talar om? Sökning (jäktad sådan...) på nätet leder inte till svar...

Kalibratorn som medföljer Coloredge CX240, är den en Eizo-produkt som inte är ekvivalent med x-rite? I så fall, är det bättre att köpa utan calibratorn och komplettera med X-Rite I1 Display Pro?

Hoppas på god hjälp av folk med bättre ordning i knoppen än vad jag själv har just nu...

Eizo ColorEdge CX 240 har jag testat ett par exemplar av. Riktigt bra skärm för ett pris som jag tycker är rimligt. För ett par år sedan kostade skärmar i denna kvalitet betydligt mycket mera.

Den är lite speciell på det sättet att den har en inbyggd liten kalibrator. Denna kalibrator kan inte skapa en egen ICC-profil, för det krävs en extern kalibrator. Men den kan automatiskt kontrollera att skärmen har samma ljusstyrka och färgtemperatur som när skärmen kalibrerades. Det gör att du bara behöver kalibrera skärmen en gång i halvåret, dessemellan justerar sig skärmen själv.

Eizos programvara för att göra skärmkalibreringar är inkluderade i det pris som du hade på dessa sidor. Men dessutom följer det med en Datacolor Spyder 4, det är den som Eizo kallar EX2. En OK kalibrator, även om jag tycker att i1Display Pro är bättre.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 
Stort tack för era svar!
Alldeles särskilt till stefohl, jag hoppades att jag skulle ha sådan tur att du kom med svar, och det hade jag alltså :)

Det får bli en Coloredge CX 240 och en x-rite kalibrator. Både Dustin http://www.dustinhome.se/product/5010656968/eizo-coloredge-cx240-24-1-wide-tft-black-colornavigator/ och Scandinavian Photo http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002108810/eizo-bildskaerm-24-coloredge-cx240-svart har den (naturligtvis) även utan kalibrator. För denna variant är prisskillnaden större än för den med kalibrator. Jag tycker inte att jag kan se någon skillnad i vad man får, är det en ren prisskillnad eller behöver man se upp så att inte någonting fattas i det billigare fallet? Vad jag kan se är programvaran densamma som för inkluderad kalibrator.

Naturligtvis tar jag upp detta med resp. säljare, men ju bättre förberedd man är... ;-) Så om någon råkar veta är jag tacksam.

Och ser verkligen fram emot detta byte som nu blir verklighet... ;-)
 
Så där ja, beställning klar. Får man ha litet tur också för en gångs skull så att leveransen hinner hit före helgen...
 
"... funkade inte och datorn startade larm och stängde sig."

Min spontana reaktion är att det kabel eller grafikkortsfel och inte fel på skärmen, men det lär du märka när du får hem den nya. Jag skulle undvika använda den gamla skärmkabel till den nya du får.


Michael - Som avskärmar sig -
 
Min spontana reaktion är att det kabel eller grafikkortsfel och inte fel på skärmen, men det lär du märka när du får hem den nya. Jag skulle undvika använda den gamla skärmkabel till den nya du får.


Michael - Som avskärmar sig -

Jo, jag nämnde aldrig att det funkar alldeles utmärkt med annan skärm, och att båda utbytesskärmarna är bildlösa på min "huvuddator" OCH min laptop. Övriga skärmar jag har plus TV:n funkar fint med datorn och laptopen, så jag är ganska övertygad om att det är Asus som har problem, inte jag... Även om Asus-problemet med automatik blir problem även för mig ;-)

RED/ Jag provade även att byta kablage, men det hjälpte inte heller.
 
ANNONS