Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EU:s Blyförbud sinkar leverans av Nikonobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Goran

Aktiv medlem
bly i vissa produkter inom EU förbjuds from 1 juli 2006, detta fördröjer tydligen leveranserna av vissa Nikonobjektiv (bly finns i glaset bla ) fick jag höra från en av dom större återförsäljarna.

hittade den här länken, fast det verkar inte riktigt stämma:

http://www.pb-free.com/faq.php

Skulle ju kunna vara en förklaring till bristande tillgång på nikongluggar.

Nikon har sedan länge använt blyfritt glass i sina kikare, på objektivsidan verkar det ovanligare, vid en snabb sökning hittar jag ett par produkter där det står uttalat (eco-glass):

http://nikonimaging.com/global/products/lens/af/teleconverters/af-s_tc-17e_2/index.htm

http://nikonimaging.com/global/news/2004/0601_02.htm

Senast ändrad:
RoHS är ju knappast något som kan ha varit okänt för Nikon och något som de helt plöstligt kommer på nu. På det företag jag jobbade på innan började vi planera inför en övergång till blyfritt redan under 2004 och jobbade mer aktivet med det under 2005. Canon använder, svjv enbart blyfritt lödtenn i sina kameror.
Om det är så att Nikon är tanga på sängen med detta så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Nikon borde iaf gråta. EU är ju inte nån jätteliten marknad direkt.

Jag hade dock inte koll på att det gäller även glas och sånt. Trodde bara att det gällde elektronik.

RoHS gäller allting, inte bara elektronik, utan även material i höljen etc. På min fd firma började vi arbeta aktivt med RoHS så sent som för ungefär ett år sedan, och då är vi ändå med i EU och har därmed relativt lätt att få tag i & förstå regelverket. Jag kan faktiskt tänka mig att det är svårare för företag utanför EU att förstå omfattningen.

När det gäller exvis glas, så kan jag tänka mig att det inte är helt lätt att utveckla blyfritt glas som ersättning till existerande konstruktioner.

Men när det gäller leveransproblem rent allmännt, så tror jag ursäkten är tagen ur luften; Det är visserligen inte tillåtet för en _tillverkare_ att leverera (exvis) bly-produkter efter 1:a juli, men det är ok för en återförsäljare att sälja dessa produkter även efter 1a juli, om återförsäljaren köpte dem från tillverkaren _före_ den 1a juli.

(Iaf är det den tolkningen som min fd firma har använt efter diverse konsulters tyckanden).

Det du tänker på som berör elektronik enbart är WEEE-direktivet, men de går iofs hand i hand.

[Edit: Adderat kommentar om WEEE]

Senast ändrad:
enligt åteförsäljaren så får tydligen vissa gluggar inte säljas mer än nån månad till,
dom vill kanske bli av med så många som möjligt..
samtidigt vill man inte släppa ut nya förrän lagret är tomt..

lite skumt låter det ju dock,

När det gäller elektronik (som jag jobbar med) så ska nykonstruerade produkter som börjar säljas efter den fastslagna tidpunkten vara blyfria. Borde det rimligen inte vara samma sak med glas och därmed möjligen försena lanseringen av nya produkter men inte hindra produktionen av gamla!?

J.J. skrev:
När det gäller elektronik (som jag jobbar med) så ska nykonstruerade produkter som börjar säljas efter den fastslagna tidpunkten vara blyfria. Borde det rimligen inte vara samma sak med glas och därmed möjligen försena lanseringen av nya produkter men inte hindra produktionen av gamla!?

Den tolkning min fd arbetsgivare gjorde var att man inte fick sälja ens gamla produkter efter 1a juli. MEN, det lager som återförsäljarna satt på, får säljas ut efter 1a juli. Firman hade därför last-time-buy på en stor andel produkter som helt enkelt tas ur sortimentet 1a juli.

Jag skriver "tolkning", för formuleringen i direktiven är "put to market", men exakt vad den formuleringen innebär är inte närmare definerat av direktiven, tyvärr. Andemeningen i direktivet är dock glasklart: 1a juli skall all utfasning vara _genomförd_ i hela EU - inte påbörjad.

Jag skriver "tolkning", för formuleringen i direktiven är "put to market", men exakt vad den formuleringen innebär är inte närmare definerat av direktiven, tyvärr. Andemeningen i direktivet är dock glasklart: 1a juli skall all utfasning vara _genomförd_ i hela EU - inte påbörjad. [/B][/QUOTE]

Det vanliga problemet med direktiv, luddigt formulerade och ingen som kan förklara vad det betyder... Jobbar med lastbilar och vi inom den tunga sektorn är undantagna från blyfritt fram till 2009 (om jag kommer ihåg datumet rätt). Dock så måste vi märka upp allt som innehåller bly med vilken mängd just den komponenten innehåller, detta måste vara gjort på alla produkter till 1/7.

Den tolkning som vår lagkravavdelning gjort eftersamtal med Bryssel var att blyfritt endast gällde nya produkter, rätt eller fel lär framtiden utvisa...Men det är ju möjligt att Nikon gjort samma tolkning som din fd. arbetsgivare och då skulle det kunna förklara försenade leveranser av optik!

Fast RoHS används ju som ursäkt för i princip allt just nu, Jag finner det helt osannolikt att ett stort företag som Nikon inte har koll på något så viktigt. Om det verkligen är så att de inte kan leverera pga "oväntade" problem med RoHS så tippar jag på att någon kommer bli avskedad rätt snart...

ANNONS
Götaplatsens Foto