Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

euro-omvandling vid betalning utomlands..?

Produkter
(logga in för att koppla)

yaz

Aktiv medlem
jag funderar på att beställa en sony f717 från en tysk sajt, och då kommer jag betala med VISA-kort.

Frågan är hur omvandlingen från kronor till euro kommer räknas. Vilken kurs är det som kommer användas?

Är det min bank som kommer växla valutan eller är det butikens bank?

Om jag förstått saker och ting rätt så kan jag inte växla själv och lägga in euro på mitt konto eftersom det krävs speciellt sorts konto..

I och med att du kommer att använda dig av VISA så kommer VISA att dra pengar från ditt konto enligt gällande dagskurs. Ett tips kan vara att ha ett separat konto med ett visa kort utan kredit anslutet, och när du skall beställa något via internet sätter du in den summa som du kan tänka dig att köpet kostar, då är du säkrad mot att någon skulle kunna använda sig av ditt VISA. Detta är dock inget att oroa sig för vid köp från stora företag som technikdirekt eller liknande.

Kolla även www.nomatica.com med priser
Jag hittade en Fuji Finepix s602 Zoom där för en "billig" penning jämfört med andra europeiska företag.

Kolla även igenom deras garantisystem. Fast tillverkaren bara har ett års garanti tex. så ger Nomatica ett års garanti extra på deras bekostnad så de flesta produkter gällande digitalkameror har minst 2 års garanti. Om jag har förstått allt rätt vill säga.

tack för era svar!

så Jerker, har VISA dagskurser som de går efter? I så fall kanske man kan ta en titt på dem någonstans, eventuellt på nån sajt? Eller är det kanske min banks dagskurs som VISA går efter..?

Senast ändrad:
nu har jag ringt Nordeas kundtjänst, som för övrigt var ytterst hjälpsamma, och fått lite information.

som Jerker skrev så är det VISA som gör omvandlingen och, här kommer nåt nytt, de tar ett medelvärde från en bank i London och en bank i New York, lägger på 1,5% och har detta som kurs i sina system.

Nu måste jag alltså leta vidare på VISAs sajt och försöka hitta denna kurs, så att jag kan veta hur mycket mitt köp kommer kosta. En sak är nog säker, de lär inte ha så låg kurs som Forex har.. så det blir nån hundring dyrare än jag räknat med hittills..

Eftersom du tydligen använder Nordea så kan du också använda det som kallas säkra kortbetalningar.

Du reggar ditt kort i internettjänsten och får ett separat kortnummer för internetköp. När du sedan vill handla så talar du om i internettjänsten att du vill göra ett köp och banken öppnar ditt kort för _ett_ köp. Du anger ditt separata kortnummer för köpet och när det är genomfört så är det spärrat tills nästa gång du "öppnar" för köp.

Har jag använt och funkar kanon!

Svante

tackar för ditt inlägg svante! jag fick också det tipset av kundtjänsten. Jag hade läst om den tjänsten vid något tidigare tillfälle, men inte fäst större uppmärksamhet vid den, men nu verkar det vara en ypperlig funktion.

jag har dock fortfarande inte lyckats lokalisera dessa kursen som VISA använder för omvandling av kronor till euro. Det finns inget på deras svenska sajt och inte på den europeiska heller. :(

ANNONS
Götaplatsens Foto