Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EV och dess betydelse

Produkter
(logga in för att koppla)

dloow

Avslutat medlemskap
Nu måste ni hjälpa mig ty jag förstår inte...

Ur min nya fina bok "The HDRI Handbook" står det på första sidan "Exposure value, or just EV, is a photographic scale for the amount of light that goes through the lens and actually hits the film."

Någon sida därefter kommer tabellen som visar EV-talen som beror på slutare och bländaren. Man kan t.ex. enkelt se att bländare 8 och slutare 1/60 ger EV 12.

Ytterligare någon sida senare kommer momentet där man ska räkna ut det dynamiska omfånget utifrån EV-talet. En liten matematisk formel (2^EV=ratio) och vips så vet man att som i exemplet ovan EV 12 motsvarar omfånget 4096:1.

Jaha?? Vänta lite nu...?

4096:1 betyder lite förenklat att från svart till vitt i bilden finns det 4096 "ljussteg". Vad har detta med vilken bländare och slutare jag har? Jag förstår inte sambandet.

Och vidare... jag förstår att ett stort dynamiskt omfång är något väldigt bra. Hur kommer det sig att i EV-tabellen så får man stora EV-tal ju mindre bländare och kortare slutartid man har... Stort EV-tal ger ju stor ratio enligt formeln - alltså stort dynamiskt omfång?? Åter igen ser jag inte sambanden. Hur kan en exponering som i princip inte tar in något ljus alls ge ett stort dynamiskt omfång?

Hjälp. Jag måste ha missuppfattat något viktigt!

Jag tror inte du missuppfattat något viktigt.

EV-värdet är ett mått på exponering, eller ljushet om du vill. Din ljusmätare i kameran kan inte mäta mörkare än ca 0 EV, eller så. Kanske är max 15 EV(*). Efter den mätningen ställer kameran (eller du) in exponeringen enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Exposure_value#EV_as_an_indicator_of_camera_settings .

EV kan också användas för att ange ett omfång i ett motiv. Kameran har en begränsad möjligt att samtidigt återge både det ljusaste och det mörkaste. Gränsen går någonstans kring 10-11 EV beroende på kamera.

EV är en logaritmisk skala, ett steg betyder en fördubbling av ljus. Men vår bländarskala är också logaritmisk, så vi kan strunta i att översätta till ljushet. 3 EV ljusare motiv innebär helt enkelt att blända ned tre steg, eller förkorta slutartid tre steg (dvs 8 ggr, om du vill!).

Blev det något bättre?

Per.

*) Bara min gissning, jag vet faktiskt inte.

Det är som med temperaturer. 20 grader är en sak, 20 graders skillnad en annan.

Ljusmätare i kameror går typiskt mellan -1 EV och 20 EV.

Vilket EV som ska vara noll är en helt godtycklig definition. Man har valt att en exponering med 1 s och f/1 kallas för 0 EV. Så länge man inte anger vid vilken känslighet detta ska gälla är det bara ett mått på en viss exponering, men dessutom definierar man att vid ISO 100 ger en viss ljusnivå "rätt" ljushet på bilden med den definierade exponeringen, alltså 1 s och f/1. Det är den referensen som anges när man anger ljusmätarens och autofokusens arbetsområde.

4096:1 betyder lite förenklat att från svart till vitt i bilden finns det 4096 "ljussteg". Vad har detta med vilken bländare och slutare jag har? Jag förstår inte sambandet.

Helt riktigt, där emellan finns inget samband. EV-talet anger en ljusmängd, för vilken man får justera slutare, bländare och iso på lämpligt vis. Att en exponering motsvarar ljussmängden 14 EV (som exempel) har inget med bildens dynamiska omfång att göra. Däremot om bilden innehåller delar med ljusmängden 2 EV som lägst och 14 EV som högst är bildens dynamiska omfång 12 EV. När det är ljusare får man helt riktigt som du säger ett högre EV-tal. Men detta är inte bildens dynamiska omfång, utan man kan säga att det är bildens genomsnittliga ljusmängd som man då exponerar efter. Bildens dynamiska omfång är kvoten mellan bildens ljusaste och mörkaste delar. Detta kan i detta exempel uttryckas som 4096:1, eller som 12 EV.

Edit: EV-talet används alltså i detta sammanhang på två sätt, dels för att uttrycka den ljusmängd exponeringen skall inställas för, och dels som uttryck för skillnaden i EV-steg mellan bildens mörkaste och ljusaste delar.

Hej igen och tack för svaren

Ni får gärna fylla på och komma med fler olika förklaringar. Ju fler nyanser i förklaringarna desto lättare blir det att greppa. Jag ska sitta och fundera på det här ni skrivit och kanske går det upp ett ljus.

Särskilt bra svar Fredrik... det där lät vettigt för mig.

Nu tror jag att jag ser vad jag missuppfattat. Det är nog ett läsefel. När det har stått i boken att 4000:1 motsvarar 12 EVs har jag läst endast 12 EV (!!)

Och när det stått "If you have a dynamic range that spans 12 EVs that is 2^12=4096" så har jag hoppat över ordet "spans" och bara läst 12 EV.....

Nu är jag nog DR på spåret....

Nu måste ni hjälpa mig ty jag förstår inte...

Ytterligare någon sida senare kommer momentet där man ska räkna ut det dynamiska omfånget utifrån EV-talet. En liten matematisk formel (2^EV=ratio) och vips så vet man att som i exemplet ovan EV 12 motsvarar omfånget 4096:1.

Hjälp. Jag måste ha missuppfattat något viktigt!

Här t.ex.... Formeln är inte egentligen inte 2^EV=ratio utan 2^EVs=ratio. Alltså "EV span". När man väl snöat in sig så verkar det som man kan läsa fel, samma fel, om och om igen...

Om man fotograferar med en viss bländare och slutare, säg att exponeringen är EV 10, och att sensorn kan registrera ett spann på 12 EV. Mellan vilka EV kommer då bilden kunna bli om den innehåller både skuggor och högdagar? Blir det jämnt dvs EV+-6?

Om man fotograferar med en viss bländare och slutare, säg att exponeringen är EV 10, och att sensorn kan registrera ett spann på 12 EV. Mellan vilka EV kommer då bilden kunna bli om den innehåller både skuggor och högdagar? Blir det jämnt dvs EV+-6?

Hej !

Jag tror det blir så här:

Du mäter något och får EV10, givetvis har du mätt detta på ett
18% reflekterande gråkort, och nu har du en fungerande exponering.

Är allt rätt så ska gråkortet hamna mitt i en skala på ca 9-10 steg
vilket är det användbara omfånget för sv. film.

Eventuellt så har du mätt infallande ljus i stället, och på så sätt
fått samma värde.

Tänk på att mätaren normalt tror att allt är 18% grått.

Är omfånget 12EV, eller 12 exponeringssteg så betyder
det att det finns teckning i gråkortet eller annan yta om det exponeras
inom +-6 steg , eller möjligtvis -4,5 -- + 7,5 steg/ EV .

Detta avgår då i vilka svarta resp ljusa ytor som har teckning.

Fritt fram för experiment, var placerar en digitalmaskin ett gråkort ?

-----

Källberg har skrivit en utmärkt bok. "Avancerad svartvitteknik" som behandlar
bla detta, nu är den gjord under filmåldern, och givetvis stämmer det mesta
men har man ett större omfång att tillgå så kanske det rycks lite i mattan.

//MW

ANNONS
Götaplatsens Foto