Annons

Event - spotlights försvårar

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag har varit ute och fotat några event ett tag nu och det har gått väldigt bra, men det var först igår som jag upptäckte hur otäcka spotlights kan vara. Det var en liten scen där en prisutdelning höll till med lågt i tak. Röda spotlight fanns att hitta överallt i lokalen men framförallt mot scenen. Eftersom det är så mörkt använder jag givetvis en stark blixt. Trots det blir ansiktena på personerna väldigt, väldigt röda och övermättade. Trist. Blixten var inställd på TTL +3, ISO på 1600, körde med andra ridån på blixt och hade en slutartid på 1/60. Ville inte gå ner lägre för då får jag ju ännu mer ljus från spotlightsen. En sak jag missade var att jag råkade fota i JPEG istället för RAW, slarvigt, men det kan inte vara den enda boven i dramat, eller? Har ni några bra tips på hur får till snygga bilder trots elaka spotlights?

Bilagor

• 2011-03-12_48H_fest_0129.jpg
    2011-03-12_48H_fest_0129.jpg
    20.6 KB · Visningar: 231
När jag fotar i miljöer med röd lampor(tex värmelampor) kör jag alltid på blixt och kortkort slutartid för att inte få med det röda ljuset utan endast blixtljus...det är de sättet jag använder mig av :p

X-synch, Hi-speed synch eller vad det nu heter på respektive märke. Bra kameror klarar ju också att synka vanlig blixt ner till iaf 1/250 sekund (min 30D från 2006). Det dödar ju ganska mycket befintligt ljus jämfört med 1/60.

Jag vet inte varför jag inte tänkte på att använda ännu snabbare slutartid, det måste ha stått still i skallen när jag plåtade.

Jaha. kortkort för mig är 1/500 och snabbare. Men det är väl personligt gissar jag.

Ptja, aktiverar du Auto-FP på Nikon, och har en blixt som stöder det så kan du ju synka på vilken hastighet som helst utan några problem (förutom att man tappar maxeffekt såklart).

ANNONS
Götaplatsens Foto