Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ewa-Marine U-AXP och U-AXP 100, 77mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

d.a.n.i.e.l

Aktiv medlem
U-AXP ska klara upp till 72mm filtergänga, och U-AXP 100 ska klara upp till 77mm och 82mm.
Är det helt omöjligt att få i ett Canon 17-40/4L-objektiv med filtergänga 77mm i ett U-AXP?

Varför kan man inte använda "extern fokus" med U-AXP 100, borde man inte kunna stadga upp påsens objektivdel med t ex ett plaströr runt objektivet, likt Ewa-Marines egna tillbehör AV110-X autofokus-adapter?

Jag har aldrig testat UAXP, men jag tror att det blir för trångt. Map fråga 2 har jag själv tänkt samma tanke. När jag köpte min påse hadde jag Tamrons sp 90, som ju är externfokuserande och EF 17-40. Jag köpte påsen för 17-40 och stod då med en macro som inte kunde användas och funderade då på att stadga själv. Jag vågade dock inte prova med något hembyggt stadgande, eftersom trycket när man närmar sig 30 meters djup blir ganska så rejält. En mindre miss i konstruktionen skulle förmodligen kunna resultera i katastrof vilket jag inte vågade testa. Så jag bytte macro till en internfokuserande istället.

mvh

Bent

ANNONS
Götaplatsens Foto