Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EX 70-200 APO HSM DG 1/2,8 VS. Nikkor 80-200 ED 1/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Ska köpa en teleglugg och funderar kring två alternativ:
EX 70-200 APO HSM DG 1/2,8 - Nikkor 80-200 ED 1/2,8

Ni nikonanvändare, vilket föredrar ni om man tar hänsyn till vikt, storlek och kvalité(+bild)?

(Gluggen ska sitta på en D2X)

Ha det!

Är det den gamla ED,zoomen du tänkte på här?

Jag (som dock anv Canon) hade tveklöst valt Sigman, om det inte är frågan om Nikons VR,zoom alltså.

MVH Niclas,

Den gamla är det ja, den med vridzoom utan fokusmotor.

Har liksom ingen nyttan av en 70-200 med VR så de tusenlapparna känns väldigt onödiga.

Jag hade väl kanske mer tänkt att välja Nikkors eftersom jag kanske tänkte ifall den hade väderskydd eller nåt?
Hittar ingen info om optiken så jag får gå efter vad andraa tycker =P

Försök att få tag i en AF-S modell av Nikons 80-200 2,8 modell, väldigt snabb autofokus, och skarp som attan. Det brukar gå att hitta dom för mellan 8000-10000kr. Just din D2x är van med den, det vet jag, he he!

/Leif

a_lyckhammar skrev:

Ni nikonanvändare, vilket föredrar ni om man tar hänsyn till vikt, storlek och kvalité(+bild)?

Ha det!

Hade iaf kört på 70-200 VR om ekonomin tillåter, MAN har alltid nytta av VR =)... annars kan nog sigma vara ok ?! Men Nikons AFS bara (utan vr) är att föredra framför sigma,..tror jag.

leffep skrev:
Försök att få tag i en AF-S modell av Nikons 80-200 2,8 modell, väldigt snabb autofokus, och skarp som attan. Det brukar gå att hitta dom för mellan 8000-10000kr. Just din D2x är van med den, det vet jag, he he!

/Leif

Aha, AF-S är det med fokusmotor?
Det är klart. Om den ligger mellan 8000 - 10 000 så skiljer det inte många tusen för att få ett mer skarptäckande resultat.

Hahah, ja dy om nån borde väl veta ;)

//Andreas

Re: Re: EX 70-200 APO HSM DG 1/2,8 VS. Nikkor 80-200 ED 1/2,8

Euroshots skrev:
Hade iaf kört på 70-200 VR om ekonomin tillåter, MAN har alltid nytta av VR =)... annars kan nog sigma vara ok ?! Men Nikons AFS bara (utan vr) är att föredra framför sigma,..tror jag.

Ja det är sant att den är bättre, men det skiljer rätt många tusen för att få VR och i mitt fall inne i studion så känns det lite som om att lika gärna kan lägga demn pengarna på annat nödvändigare...

leffep skrev:
Det stämmer, det är med inbyggd autofokusmotor.

/Leif

Aha okej, tack för rådet. Ska kolla runt lite å se vad jag kan skaka fram. just nu känns det väl lite som om att jag först måste reparera min ekonomi lite efter köpet av D2X:en, hahah

Hej ! Med tanke på att den skall sitta på en D2X så borde det bara finnas ett alternativ 70-200 VR.Det kan aldrig vara onödigt med VR.Går att köpa för Ca. 15000:- och ha den "hemma"

Skillnaden är bara vr funktionen, den är inte skarpare. Men har man inte behov att fota handhållet på långa slutartider, så kan man spara lite pengar.

/Leif

leffep skrev:
Skillnaden är bara vr funktionen, den är inte skarpare. Men har man inte behov att fota handhållet på långa slutartider, så kan man spara lite pengar.

/Leif

Jo det e klart att man ibland skulle behöva ha funktionen, men det är enligt mig inte så livsviktigt att jag verkligen behöver ha den.

//A

Staffan Zetterlund skrev:
Hej ! Med tanke på att den skall sitta på en D2X så borde det bara finnas ett alternativ 70-200 VR.Det kan aldrig vara onödigt med VR.Går att köpa för Ca. 15000:- och ha den "hemma"

Okej, men det är ändå fem tusen extra och så viktig är inte funktionen. Kan alltid införskaffa ett VR om jag väl upptäcker att jag behöver den. =)

//A

a_lyckhammar skrev:

Ha det!

Vad jag hört så skall D2x ha starkare AF motor, det gör att Autofocusen blir tillräcligt snabb med D objektiv, visst är AFS modellen snabbare men D modellen är faktiskt inte mycket sämre på D2 kamerorna.

Optiskt skiljer det ingenting mellan D och AFS, priset skiljer därimot mycket :)

Om jag fick välja mellan Sigman och Nikkorn valde jag tveklöst Nikkorn.

Re: Re: Re: EX 70-200 APO HSM DG 1/2,8 VS. Nikkor 80-200 ED 1/2,8

a_lyckhammar skrev:
Ja det är sant att den är bättre, men det skiljer rätt många tusen för att få VR och i mitt fall inne i studion så känns det lite som om att lika gärna kan lägga demn pengarna på annat nödvändigare...

Optiskt är de väl "samma" som alla skriver här, så det är väl bara AF som kan skilja..men ska du bara ha den i Studio?...under sådana kontrollerade former kan du ju va helt nöjd med en äldre AF-ED , den med stativfot...(4,1 i MTF) de finns ju fräscha begagnade ex för ca6500-8000kr
Iaf jag, kör mycket manuell fokus/ stativ i studio så då blir ju inte AFS eller AF-ed så avgörande heller.
Du måste ha en lång studio ? =)
Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto