Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EX430 förstörd av saltvatten?

Produkter
(logga in för att koppla)

riotsurfer

Aktiv medlem
Fotade lite vågsurf härom dagen, då det plötsligt kom en våg som var rejält mycket större än de andra. Jag som trodde att jag var inom betryggande avstånd blev helt överraskad och totalt översköljd med saltvatten och sand. Kameran klarade jag, men oturligt nog så hade jag en öppen kameraväska på magen med ett antal objektiv och en 480EX blixt i . Det kom in en hel del vatten och sand i väskan. Jag torkade snabbt bort vattnet och sanden och lät utrustningen torka väl.

När jag sedan skulle använda blixten så var den stendöd. När jag sätter på den så reagerar den inte alls (har provat att byta batterierna). Efter att jag provade med den externa blixten monterad på kameran så tog jag av den och tänkte att jag fick nöja mig med den inbyggda, men då verkar den också ha lagt av (går ej att få blixten att poppa upp)!

Vad kan man göra? Är detta något man kan ge sig på att försöka lösa själv, eller är det bara att bita i det sura äpplet och lämna in/köpa nytt?

Kan en trasig blixt orsaka att kamerans inbyggda blixt går sönder? Kan det vara någon slags säkring som har gått eller något annat trivialt?
 
För den inbyggda blixten kan du kolla om ett stift i blixtskon sitter i kläm. Detta är ett releativt vanligt problem som jag själv rakat ut för. Da tror kameran att den externa blixten fortfarande är monterad och den inbyggda kommer inte att poppa upp.
Stiften sitter under en av de sma metallskenorna och brukar kunna lirkas upp med en nal eller dyl om den sitter fast.

Lycka till.
 
Börjar inse att det är kört med EX:en den ger visserligen smärre livstecken ifrån sig ibland men den här gamla tråden http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=2568 är verkligen ingen uppmuntrande läsning.

Problemet med den inbyggda verkar ha löst sig. Jag kikade runt lite och hittade ett stift på ena sidan (som inte verkade sitta fast) men inget stift, bara ett hål, på den andra sidan. Tänkte först att det fanns ett stift nere i hålet som jag kunde lirka fram med en nål- Lyckades dock aldrig hitta något stift, däremot så funkar den inbyggda blixten efter behandlingen. Stort tack för tipset!
 
ANNONS