Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exakt GPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Eftersom höjdangivelsen med GPS alltid är sämre än övrig positionering får du nog titta på en som har extra stöd för höjdangivelsen med en barometrisk avkänning. Vilken noggrannhet är du ute efter? En del personer har helt orealistiska förväntningar, har jag märkt.
 

reboot81

Aktiv medlem
GPS:er är som du säger dåliga vad gäller höjd. Det du ska leta efter är en GPS med barometrisk höjdmätare. Du kalibrerar höjdmätaren manuellt med korrekt höjd och korrekt lufttryck innan start, värden som piloten bör kunna ge dig.

EDIT: Ser att jag är två på pucken, men håller inte med Anders. Höjdmätaren i min mobil har en noggrannhet på decimetern, vad du får ut i en handhållen GPS bör inte vara sämre.
 

Janne H

Aktiv medlem
Eftersom höjdangivelsen med GPS alltid är sämre än övrig positionering får du nog titta på en som har extra stöd för höjdangivelsen med en barometrisk avkänning. Vilken noggrannhet är du ute efter? En del personer har helt orealistiska förväntningar, har jag märkt.
Några meter fel kan jag leva med, men inte 20-30m err på 100m höjd.
 

Janne H

Aktiv medlem
GPS:er är som du säger dåliga vad gäller höjd. Det du ska leta efter är en GPS med barometrisk höjdmätare. Du kalibrerar höjdmätaren manuellt med korrekt höjd och korrekt lufttryck innan start, värden som piloten bör kunna ge dig.

EDIT: Ser att jag är två på pucken, men håller inte med Anders. Höjdmätaren i min mobil har en noggrannhet på decimetern, vad du får ut i en handhållen GPS bör inte vara sämre.
Vill ju inte vara oartig men för att höjdmätaren i mobilen anger höjden med 0,1m så betyder det inte att den är korrekt angiven tyvärr :-(

Canons GPS anger höjden även den med en decimal , 0,1m, men felet kan överstiga 10,0m :-(
 

reboot81

Aktiv medlem
Vill ju inte vara oartig men för att höjdmätaren i mobilen anger höjden med 0,1m så betyder det inte att den är korrekt angiven tyvärr :-(

Canons GPS anger höjden även den med en decimal , 0,1m, men felet kan överstiga 10,0m :-(
Nej det är klart, mobilen kan få för sig allt möjligt. Precis som att en GPS inte nödvändigtvis visar korrekta värden.
Men mina egna tester visar på hög noggrannhet vad gäller höjdmätaren i iPhone 6.
http://www.extremestorms.com/iphone_6_barometer.htm
Vad jag förstår jobbar GP-E2 endast med GPS, och inte med en barometer.

En sån här borde ge bättre värden än GP-E2.
 

Oscar Haraldsson

Aktiv medlem
Jag använde en Garmin Edge GPS med barometer för att logga Spår i ett segelflyg, jag tyckte det fungerade väldigt bra. Men sen är det svårt att säga något om absolut noggrannheten.
 

jeduven

Aktiv medlem
En konsument-gps behöver tre sateliter för att bestämma en position och en fjärde för att bestämma höjden. Noggranheten i planet ligger på ca +-5 m och i höjdled 3-4 ggr nogrannheten i horisontalplanet, dvs +- 20 m.

Programvaran i enklare gps-mottagarn använder geoiden, den matematiskt beräknade jordcirkeln, för positionsbestämning. Nu är tyvärr inte jorden matematiskt rund utan varierar med ca +-100 m jämfört med geoiden. Här jag bor visar t.ex min enkla gps konstant +35m för högt värde i höjd jämfört med de kartangivelser som finns, vilka ju heller inte är speciellt noggranna. En gps med barometer ger oftast en bättre höjdnoggrannhet men inte alltid.

För att korrigera detta tidigare behövdes det i allmänhet en markbaserad radiostation som kunde kummunicera med gps-enheten via abonnemang. Hur det funkar idag är jag inte säker på men som lök på laxen ställer även tidjorden, månens och solens dragningskraft, till problem för den matematiska geoiden som måste korrigeras kontinuerligt. Det finns nog lösningar för att nå noggrannheter på ett par centimetrar i alla plan om man har pengar och kanske tillstånd för denna noggrannhet.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Geoiden är en approximering av hur jordytan faktiskt ser ut, eller rättare sagt var havsytan skulle varit, om det varit hav där man är. Den matematiska modellen du tänker på är nog ellipsoiden. Den är matematiskt perfekt, men håller inte reda på jordytans oregelbundenheter.
I exempelvis en Garmin finns en modell över hur geoiden skiljer sig från ellipsoiden, men den modellen är ganska gles i en vanlig GPS.

Max absolut noggrannhet i en vanlig civil GPS är +/- 3 m. Bättre blir det aldrig, per definition. Inte i en iPhone heller. Vanligt är att det skiljer en 5-10 meter, när enheten väl läst in alla satelliter den kommer åt. Sen är som sagt höjdangivelsen några gånger sämre, vilket alltså lätt kan bli 15-30 meter. Ofta bättrar den sig dock om man kommer upp 100 meter i luften, eftersom signalerna från satelliterna blir lättare att få in då. Så om en GPS sitter uppe i en drönare eller liknande är vanligtvis höjdangivelsen där uppe av bättre kvalité än vad den är när du är nere på marken igen.

Jag kollade sedan länken till höjdmätningen med iPhone, och det hade ju inte med GPS att göra, utan gällde en tryckmätning. Det är förstås något helt annat.
 

jeduven

Aktiv medlem
Tack för korrigeringen Anders! För 10 år sen var jag väldigt aktiv med gps-lösningar. Hjälpte bl.a. ett större lokalt skogsbolag med gps-lösningar på handdatorer. Då låg noggrannheten på ca +-10 m men det räckte för att kartlägga beståndsgränser och avverkningsvägar. Lyckligtvis går utvecklingen framåt och idag används gps i stort sett på alla tänkbara sätt inom skogsnäringen.

Fick då ibland frågan om jag kunde leta reda på fastighetsgränser. För skogsskiften gick det kanske att klura ut var någon igenvuxen rågång gick men att leta reda på gamla tomtgränser var ju omöjligt och är det fortfarande än idag med vanliga gps-mottagare, trots utvecklingen.

Det är nog väldigt många som våldsamt överskattar gps-grunkornas "exakthet" även idag.
 

Sabud

Aktiv medlem
Vad händer med EU:s Galileo? Nu läser man bortåt 2018 innan det är helt utbyggt men när det är tillgängligt för envar har jag inte lyckats reda ut. Fria från USA-inflytande och en precision runt +/- 1 meter låter ju bra.

/Stephan
 

Roinew

Aktiv medlem
Jag har läst att felsignalen på GPS systemet som USA skickade ut före Irakkriget fortfarande skickas ut när det gäller höjdinformation. De var ju tvungna att stänga felsignalen då eftersom de inte hade tillräckligt många militära GPS enheter (som bortsåg från felsignalen) att montera i deras stridsvagnar utan de fick montera in kommersiella GPS'er. När då omvärlden upptäckte hur markant positioneringen förbättrades så blev trycket för hårt på USA's militär så de slog aldrig på felsignalen igen. När det gäller höjdinformationen vill de begränsa andra att ta fram kryssningsrobotar med samma precision som deras egna. Därför är felsignalen för höjdinformation fortfarande aktiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har läst att felsignalen på GPS systemet som USA skickade ut före Irakkriget fortfarande skickas ut när det gäller höjdinformation.
Det tror jag faktiskt inte behövs med tanke på hur mycket sämre noggrannhet höjdberäkningen har jämfört med positionsberäkningen, även utan "selective availability".
 

apersson850

Aktiv medlem
Selective availability påverkar trianguleringslösningen genom att införa ett tidsfel på signalerna. Det är omöjligt att med den metoden kunna påverka enbart höjdberäkningen.
Anledningen till att man inte aktiverat störningen igen är att GPS används av så många civila funktioner idag, som exempelvis mobiltelefonin, att samhället helt enkelt slutar fungera om GPS inte fungerar som det gör idag.
Vilken inneboende noggrannhet som Galileo kan ge spelar ingen roll med dagens normala konsument-GPS. Själva enheten klarar inte av en bättre noggrannhet än på 10 ns när, och det är tre meter.

Barometriska höjdmätare måste kalibreras mot något. Men gör man det och sen flyger en runda över ungefär samma område, då är noggrannheten mycket hög. Även utan kalibrering är noggrannheten när det gäller hur mycket högre man är än marken hög.
 
GPS med barometrisk höjdmätare, bygger på lufttryckets förändring.
Ju högre höjd desto lägre lufttryck. Men för att få exakt höjd måste de kalibreras mot en känd höjd.
 
ANNONS