Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

jkene

Aktiv medlem
Jag saknar ofta Exif data för bilder jag tittar på (framför allt bländare och slutare, men även brännvid och annat gott). Om man följer Fotosidans instruktion för att skapa jpg för uppladdning (Save for Web) tappar bilderna Exif datat. Eftersom de flesta här följer den metoden finns det nästan aldrig någon vettig Exif att se.

Om jag inte har missat något elementärt, eller det finns någon annan enkel lösning på problemet, skulle jag verkligen uppskatta om Fotosidan tog fram en speciell "Fotosidan plugin" till Photoshop (och därmed alla Photoshop plugin kompatibla applikationer). Pluginen skulle

- Krympa till 1024 eller 600 med bästa algoritm
- Krympa till max 250 kb
- Skapa en jpg MED Exif.

Fotosidan har ju en genial programmerare anställd som säkert snor ihop en sådan plugin på nolltid :)

Detta torde väl man greja med en Action? Någon som vill prova bygga en sådan?

Kanske, men actions är inte kompatibla med andra bildredigeringsprogram (väl?), sen vet jag inte om man i en action kan krympa en jpg till en viss specifik storlek...

Du försöker väl inte påstå att du inte kan göra en PS-plugin? :)

jkene skrev:
Du försöker väl inte påstå att du inte kan göra en PS-plugin? :)

Nja, jag har nog inte tillräckligt med incitament för att ge mig in i Windows/Mac-programmering... Jag har inte ens en Mac så det blir svårt det.

Men jag undrar jag om en plugin ens kommer åt "spara"-funktioner, det måste vara väldigt programberoende. Plugins kommer nog endast åt och kan manipulera bilddata?

Hursom, jag har aldrig känt behovet av en sådan. När man gör "Save as" i PS får man ju en dialog där man ser ungefärlig filstorlek, den tycker jag brukar funka bra nog för att få inom 250kb.

OK - en annan variant: Gör om uppladdningsfunktionen så att när man laddar upp sin bild kan peka ut original filen som innehåller exifdatan (RAW, JPG eller TIFF), och så läser uppladdningsfunktionen den. Dvs istället för en browse ruta blir det två - en för bilden man laddar up och en för bilden som innehåller exifen. En nackdel är förståps att om det är en RAW-fil misstänker jag att den måste sändas till er server först - eller?

Save As funktionen behåller tyvärr även en thumbnail om det fanns en sådan innan vilket kan öka storleken med 10-20kb helt i onödan. Någon som vet hur man får bort den utan att ta saveForWeb?

ANNONS
Götaplatsens Foto