Annons

Exp. med blixten på EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

NamNam

Aktiv medlem
Jag stöte på ett problem då jag skulle plåta med blixten på min EOS 300. När jag mäter mitt ljus, ganska mörkt, med min blixt uppfälld på fullautoläget får jag: 90 4.0 slutartid resp. bländare. Kameran säger att detta är rätt exp. så inga blinkande siffror får jag.
Men så kommer problemet när jag går över till Tv eller Av läget på kameran: Jag vet att jag kan plåta en bild med inställning 90 4.0, så jag ställer in bländaren på 4.0/slutaren på 1/90 och låter kameran räkna ut slutartiden/blänader för rätt exp. Då skulle jag kunna tro att jag kommer få en tid på 1/90 på Av resp. 4.0 på Tv, men så blir det inte. Utan jag får en slutar tid på 8" resp ett blinkande (bilden blir underexp.) bländarvärde på 4.0, efter som det är den största öppning jag kan få.
Min fråga är varför det blir så här, dvs varför får jag inte samma värden som på fullauto i det kreativa läget? Räknar kameran inte med blixtljuset på de kreativa lägen?

Nja, det är just det den gör.

Såvitt jag förstått hur det hela fungerar, så oavsett vilken bländare/slutartid som används, så kommer kameran att låta blixten fylla i med så mycket extra ljus som behövs för att man skall kunna använda den bländare/slutarkombinationen.

Dvs, om det är så mörkt att P-läget säger 8", 4.0, och du fäller upp blixten i det läget, så kommer den i princip inte användas alls - eftersom bilden blir korrekt exponerad i alla fall. Om du i samma mörker däremot ändrar till (exvis) 1/45 4.0 i M-läget, så blir bilden ca 9 steg underexponerad, om du inte fäller upp blixten. När blixten fälls upp, kommer kameran att märka att den inställningen är 9 steg för mörk, och brassa på med blixten för att ge den mängd ljus för att bilden skall bli korrekt exponerad med 1/45 4.0.

Att kameran väljer 1/90 som standard när man använder ett fullautoläge beror på att den försöker använda så kort slutartid som möjligt för att minska risken för skakningsoskärpa.

/Fredrik

Njaa... Såhär är det.. Canons ljusmätare visar det befintliga ljuset i motivet och bryr sig inte så mycket om blixten. När du sedfan använder blixt i P-läget så kommer kameran att använda 1/90, en stor bländare och exponera huvudmotivet korrekt. Bakgrunden kan komma att bli underexponerad, även om kamerans bländarvärde inte blinkar.

Sätter du din EOS på Tv eller Av så mäter ljusmätaren i kameran det befintliga ljuset igen och om du rättar dig efter detta så kommer du förmodligen att få långa slutartider i båda fallen och då kommer blixten att fungera som en upplättningsblixt och frysa alla rörelser (utom då skakningsoskärpan).

ANNONS
Götaplatsens Foto