sebmacahan
Aktiv medlem
Här i göteborg är inte alltid expert dyrare, det är inte en generalsanning man kan köra med. Men normalt sett så är det snarare utbudet som brukar vara för litet i mindre orters expertbutiker.. iallafall som jag upplever det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om jag förstår rätt så vill Nikon inte auktorisera Japan Photo längre, men så länge dom gör det kan man väl inte tala om fuskkameror? Eller har jag missat något väldigt väsentligt vad gäller Japan Photos agerande? Köper dom in bluffmaskiner?
efter mina erfarenheter av japanphoto så finns det absolut inga skäl till att stödja dom överhuvudaget. Tyvärr, men behandlas man som kund så som jag behandlades så kan dom räkna med att jag aldrig kommer tillbaks och även berättar om mina dåliga erfarenheter högt och brett. Det var många tusen jag spenderade där innan dom fullkomligt sket i mig som kund.
Så nä, det är värt att lägga pengar på att handla från ett bra ställe, billigt är inte alltid bäst.
Sebastian, berätta gärna vad du råkade ut för (eller hänvisa till någon tråd där du redan berättat ifall du inte vill upprepa dig).
I Trollhättan finns en Expert-butik med inriktning på foto. De var tidigare en fristående fotoaffär och har funnits i många år. Jag köpte min första DSLR hos dem, de matchade Cyberphotos pris som var billigast då. Senare köpte jag en SB-800 (också ett bra pris).
Expert på Avenyn i Göteborg verkar vara en affär i samma stil, dvs inriktade på foto och tidigare kanske fristående. Jag köpte min D700 av dem för ett bra pris vid tillfället.
Båda dessa Expertbutiker har enligt mig bra priser och kunnig personal. Jag tror inte man kan generalisera när de gäller Experts butiker.
Jag köpte en d300 på japanphoto (nu minns jag inte längre när exakt) men före sommaren kanske?? ungefär 7-8 månader sedan är det iallafall.
Jag hade haft kameran en vecka så upptäckte jag en het pixel.
in till japanphoto och reklamera och skicka iväg kameran utan ersättningskamera. Bortmappningen tog 4 veckor.
Senare på semestern upptäckte jag några repor(eller iallafall trodde jag att det var så) mellan iso/qual/wb knapparna på d300:an. Senare på sommaren upptäckte jag att det minsann var sprickor, och eftersom jag haft kameran i vadderad väska eller i handen 100% av tiden och med tanke på placeringen så var det uppenbart att materialet spruckit pågrund av felaktig montering eller undermåligt material. Så in till japanphoto igen (den här gången hade jag haft kameran i 5 månader och 2 veckor så bevisbördan ligger på säljaren att skadan inte fanns där från början) och personen i kassan säger att det ska gå på reklamation. Veckorna går och 5 veckor senare går jag in till japanphoto och får höra att dom fått ett kostnadsförslag. "-Vadå kostnadsförslag säger jag, det är ju garanti, det sa ni ju?" Enl. nikon var detta då en "tappskada" vilket är helt OMÖJLIGT med tanke på hur kameran hanterats. Och efter riktigt upprörda samtal och med kanske inte alltför genomtänkt språk till nikons support så går jag hem för att kyla av mig. Dom ville ha 1400:- spänn av mig för någon som inte är framkallat av mig.
in på japanphoto igen, då får jag reda på att dom har problem med nikon och den cirkusen vet ni ju plus att dom bytt butikschef och butikschefen som jobbade där hade minsann inte sett hur min skada såg ut trots att butikschefen är den som går igenom returer. Anyhow efter mycket irriterade kommentarer igen så går dom slutligen med på att betala hälften av reparationen.
ytterligare en vecka går och kameran kommer tillbaka (efter då 6-7 veckor totalt). då sitter ersättningsbiten dessutom löst på kameran, och då blir jag upprörd igen och går in till japanphoto.
Butikschefen säger då att han ska reklamera reparationen och ringa mig så fort han fått tag i nikons servicechef. Butikschefen på japanphoto har ännu inte ringt mig.
Med tanke på detta mycket oschyssta behandlande så tänker jag aldrig någonsin igen gå tillbaks till japanphoto eller rekommendera dem som affär. EVER!
jag hoppas ni andra slipper den här typen av problem iallafall..
10 veckors reparationer är inte ok under första halvåret på ett kamerahus för 15.000:- kronor.
Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.
Väntetiden har väl heller inte med JapanFoto att göra, eller har de egen auktoriserad Nikonverkstad?
Mvh
Att priserna skulle fortsätta att stiga är helt osannolikt. Finns ingen branch där man mer än mycket temporärt kan höja priset på en oförändrad produkt. Priserna kan bara stiga om man slutar tillverka nya modeller, och ens knappt då.
Mvh
...Senare på semestern upptäckte jag några repor(eller iallafall trodde jag att det var så) mellan iso/qual/wb knapparna på d300:an. Senare på sommaren upptäckte jag att det minsann var sprickor, och eftersom jag haft kameran i vadderad väska eller i handen 100% av tiden och med tanke på placeringen så var det uppenbart att materialet spruckit pågrund av felaktig montering eller undermåligt material. Så in till japanphoto igen (den här gången hade jag haft kameran i 5 månader och 2 veckor så bevisbördan ligger på säljaren att skadan inte fanns där från början) och personen i kassan säger att det ska gå på reklamation. Veckorna går och 5 veckor senare går jag in till japanphoto och får höra att dom fått ett kostnadsförslag. "-Vadå kostnadsförslag säger jag, det är ju garanti, det sa ni ju?" Enl. nikon var detta då en "tappskada" vilket är helt OMÖJLIGT med tanke på hur kameran hanterats.
WolandII sa:Men snälla nån, det är väl inte JapanFoto detta beror på, utan dålig service från Nikons sida. JapanFoto tog ju emot alla dina reklamationer. Garantiåtagandet åligger ju tillverkaren(Nikon), inte (butiken)JapanFoto.
Väntetiden har väl heller inte med JapanFoto att göra, eller har de egen auktoriserad Nikonverkstad?
Jag får nog säga att jag håller med Thomas där... Om Japanphoto har problem med Nikon och det påverkar kan jag inte yttra mig om, men det du beskriver handlar ju primärt om dålig service från Nikons sida. Tyvärr är det något som fler har gjort erfarenheter av, oavsett återförsäljare. Jag bara hoppas att vi kan få en auktoriserad Nikon-verkstad i Göteborgstrakten, men det är ju trots allt ett annat ämne...






