Annons

Exponera KM D7D utan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Äntligen ! ! Har fått hem mitt efterlängtade Rodenstock XR Heligon 68/1,05 monterat i en M/AF bajonett. Tyvärr saknar det Minoltans 5/8-kontakt, varför min D7D inte vill veta av det - "Inget objektiv monterat!". På sikt ska den lösning som skissats på dyxum.com ( med "custom chip" ) monteras, men jag vill prova objektivet nu - me'samma !

Jag vet att det ska finnas en inställning i kamerans menyer för att kunna "exponera utan objektiv", men var då? Jag har letat och letat i manualen och fipplat runt i alla menyer jag hittar, men inte f-n hittar jag nå'n inställning som stänger av objektivkontrollen.

Rimligtvis är jag inte först att försöka mig på detta - hjälp .... ?

PS Jo, jag har sökt på fotosidan.se, men hittar bara info om ATT man kan, inte HUR man gör.

Busenkelt

Titta på sidan 97 i manualen, hänvisn även till sidan 92.

På flik 3 i anpassningsmenyn, den med kuggar eller sol - symbol, skall Du välja AVTRYCKARSPÄRR AV.

Hoppas att det klarnade

/Jörgen

Jomevisst kan man det och här kommer tricket ;0))
Gå in i verktygsmeny (den lila) och till flik 3.
Där ser du avtryckarspärr. Sätt den på Av så funkar det kanon att exponera utan optik.

mvh/Ove

Rodenstock XR Heligon 68/1,05
låter som ett spännande objektiv, du för gärna skriva några rader om hur du upplever gluggen. Vid vilken bländare t.ex börjar skärpan bli acceptabel?

Det är ett fixfokus/-bländar-objektiv, dvs. "rakt på / rakt in". 885 g glas. 72 mm frontlins. Fokusering mhja tungt stativ och inställningssläde. Har ännu inte vågat sätta det på bälg ( p.g.a. tyngden ), men tanken är att det ska sitta på en BPM-bälg med släde.

Utan mellanringar; Fokusavstånd 400 mm, arbetsavstånd 250 mm, skärpedjup 2,5 mm, avbildningsskala 1:2.

Med 83 mm mellanring; Fokusavstånd 270 mm, arbetsavstånd 100 mm, skärpedjup 1,9 mm, avbildningsskala 3:1.

Det finns gott om plats för en LED-belysning att montera framtill, enda problemet är gängningen - utvändig 75 mm. Jag letar förgäves efter övergångsringar till invändig gänga. I värsta fall får jag hitta en annan fastsättning av belysningen, alternativt beställa en specialring.

Extremt närbilds-/megabokeh-objektiv. Leksak. Blir mycket blommor framöver tror jag. Blir det bilder som tål att titta på, jag nöjd med och och cencuren tillåter, så kommer de upp på nätet - så småningom.

ANNONS
Götaplatsens Foto