Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponerat Fuji 800 efter EI 1600 (var "Mayday")

Produkter
(logga in för att koppla)

_nailbomb_

Aktiv medlem
Mayday

har fotograferat väldigt lite negativfilm...mest digitalt...

nu fotograferade jag en konsert analogt med Fujis 800press film...när jag kom hem 5 rullar senare så upptäckte jag att kameran hade stått inställd på ASA 1600...är filmen underexponerad bortom hjälp?

körde på en slutar tid på 1/60 sek

tack för svar/Niklas

Förhoppningsvis gjorde du något smart;) Tala bara om för labbet att du pressat den till 1600 ASA så framkallar de därefter. Den filmen är inte alls dum att pressa så. Har själv kört den på 1600 i underliga ljus med bra resultat.

lotelo skrev:
Förhoppningsvis gjorde du något smart;) Tala bara om för labbet att du pressat den till 1600 ASA så framkallar de därefter. Den filmen är inte alls dum att pressa så. Har själv kört den på 1600 i underliga ljus med bra resultat.

ok så vad säger jag till butiken? att jag har pressat den till 1600 och då vet dom vad dom ska göra utan att jag behöver förklara någon jag inte kan förklara?

är det dyrare att framkalla så? kan man framkalla så över allt eller är det bara vissa lab som gör det?

De ska förstå och det är inte dyrare. Jag skulle dock inte lämnat filmer jag var rädd om var som helst utan till något proffslabb. DOX bildstudio t e x. Det går alltid att skicka film om man inte bor i närheten av proffslabb. Fast det går nog att lämna var som helst om man är lite vågad..

Har gjort samma sak som du, fast inte av misstag. Lämnade in i en Fujibutik. En tjuga extra per rulle kostade det. Och de bör veta mycket väl vad du menar om du säger så till dem. Jag har ett par exempel i mitt musikalbum om du vill kika lite på hur det blir.

MattiasL skrev:
Har gjort samma sak som du, fast inte av misstag. Lämnade in i en Fujibutik. En tjuga extra per rulle kostade det. Och de bör veta mycket väl vad du menar om du säger så till dem. Jag har ett par exempel i mitt musikalbum om du vill kika lite på hur det blir.

ok...låter fint...då kanske det inte blir så misslyckat ändå då=)

Eller varför inte som våra kunder.

Kund -Hej, jag skulle vilja ha en Fuji Press 800
Jag -Jag har Superia 800. Det är samma film, bara annan förpackning.
Kund -Nej, jag vill ha Press 800
Jag -Men det är samma film
Kund -Nej, det säger inte fotografen på jobbet att det är.
Jag -Men allvarligt.. Det ÄR samma film
Kund -Nej! Du vet ingenting! Du borde inte jobba i fotobutik du som är så okunnig. Får jag prata med din chef!

Med fotografen på jobbet menas ofta killen som har hand om tanternas datorer när de går sönder och han har minsann en sån där digitalkamera.

jösses..

Jag skulle inte bara knalla in och säga "Hej! Jag har exponerat den här 800-filmen efter 1600 och skulle vilja ha den framkallad!" Då är risken att PRAO-eleven bakom kassar säger "Javisst, inga problem, dagens filmer klarar lätt två stegs felexponering, så det fixar vi!" och framkallar den som vanligt...

Du ska säga att du vill ha filmen pressad ett steg eftersom den är underexponerad. Om de verkar minsta tveksamma till vad det handlar om eller säger att det bara går att pressa diafilm, byt ställe.

/Pontus

Speedy skrev:
Eller varför inte som våra kunder.

Kund -Hej, jag skulle vilja ha en Fuji Press 800
Jag -Jag har Superia 800. Det är samma film, bara annan förpackning.
Kund -Nej, jag vill ha Press 800
Jag -Men det är samma film
Kund -Nej, det säger inte fotografen på jobbet att det är.
Jag -Men allvarligt.. Det ÄR samma film
Kund -Nej! Du vet ingenting! Du borde inte jobba i fotobutik du som är så okunnig. Får jag prata med din chef!

Med fotografen på jobbet menas ofta killen som har hand om tanternas datorer när de går sönder och han har minsann en sån där digitalkamera.

jösses..

varför skulle man sälja samma fil i olika förpackning???

Eller är det inte så att 800 pressen är behandlad eller har nått till lager...

Jag frammkallde pressad film för några år sedan och det var en dyr affär. Jag fick betala 100:- per rulle, utan kopior utan bara framkallningen. Pluss att det tog 3 veckor innan jag fick filmen eftersom dom sa att dom var tvugna att skicka filmen till Malmö (bodde i Trollhätan för tillfället) eftersom det var enda stället som kunde hantera pressad film i Sverige.

Det känns som att jag blev rätt så rejält blåst.

Trist...
John: jo det är samma film. Skillnaden är att den heter superia i enpack och press i fem- eller tjugopack. Av någon mystisk anledning.

Nja, de blir inte alltid så glada eftersom de måste köra din film separat har jag för mig. En del ställen totalvägrar.

/Pontus

PS. Jo, det är samma film. DS.

MattiasL skrev:
Trist...
John: jo det är samma film. Skillnaden är att den heter superia i enpack och press i fem- eller tjugopack. Av någon mystisk anledning.

jag köper dom för stycke...
Jaja det var ju intresant...

Är inte pressen dyrare än superian???

När jag köper styckvis från hegetthorns får jag dem i en liten kartong. Då heter de superia 800. När jag handlar styckvis på handlaren runt hörnet heter de press och de säljs från ett öppnat 20 pack, då får jag givetvis ingen kartong. Har köpt 20 pack en gång och då heter de press. Om jag inte missminner mig så står det press på 400 filmen som levereras i 20 pack också.

Men för dem som tvekar tycker jag att ni ska läsa på förpackningarna så ser ni att det är precis samma film.

Tycker det är korkat av fuji att döpa samma film til olika saker beroende på hur de levereras. Det bäddar för sådana här diskussioner!

ANNONS
Götaplatsens Foto