Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

iqläskback

Avslutat medlemskap
Hej . Vet ni varför det är så svårt att få till rätt exponering på just Canon kameror ? Har 2 stycken och dom har problem med att ge rätt ljus . På Canon eos 1000d n betyder en inställning åt ena hållet , för mörkt , medan nästa är för ljus . Har inte haft dessa problemen på något annat märke . Min Sony H20 kompakt utan histogram får rätt exponering nästan alltid . Nej nästa gång blir det en Panasonic . Har inte alls blivit imponerad av Canons kameror .

Hej iqläskback.

Läs i manualen eller valfri guide på internet om hur bländare, slutartid och ISO påverkar exponeringen.

Mvh.

Hej . Vet ni varför det är så svårt att få till rätt exponering på just Canon kameror ? Har 2 stycken och dom har problem med att ge rätt ljus . På Canon eos 1000d n betyder en inställning åt ena hållet , för mörkt , medan nästa är för ljus . Har inte haft dessa problemen på något annat märke . Min Sony H20 kompakt utan histogram får rätt exponering nästan alltid . Nej nästa gång blir det en Panasonic . Har inte alls blivit imponerad av Canons kameror .

Varför har du köpt en systemkamera?

Om vi skulle ta och vara lite snälla så här på fredagseftermiddagen....

Tommy, dina problem är sannolikt inte relaterade till kamermärket. Kan du beskriva lite mer i detalj vad du menar "en inställning åt ena hållet"? Är det exponeringskompensation du menar? Vad står programratten på?

Det är inte så att du omedveden har aktiverat exponerings bracketing?

Vilken ljusmätningsmetod har du valt?

Canonkameror klarar att exponera tämligen korrekt och konsekvent så det är osannolikt att det är kamerorna det är fel på.

Lägg gärna upp någon exempelbild så kan du kanske få mer hjälp från de som vill hjälpa...

Om du inte är intresserad av att hjälpa till, varför undrar du?

Trådskaparen har problem, kan vi inte försöka hjälpas åt att försöka lösa dem....

Min fråga är helt seriös.

Jag vill veta anledningen till trådskaparens val att gå från kompakt- till systemkamera. Utan att veta det tycker jag det är svårt att veta hur man ska svara på hans inlägg.

Det stämmer att i vissa situationer krävs det mer av fotografen att fotas med systemkameran. Det gäller Canon och alla andra systemkameror. Sådant problem är att vilket område mäter kameran. Rätt ofta duger inte de inställningar som finns i Full Auto läga, och jag kan hålla med att ibland en enkel kompakt utan manuella inställningsmöjligheter ger mer livfulla bilder än Canon(eller för den delen alla andra) i Full Auto.
Men det finns tusen möjligheter att kompensera med en systemkamera.
Och även om du enbart vill fota i Full Auto mode, blir majoriteten av bilderna bättre än med kompakternas bilder.
Men tjusningen med en systemkamera är just att påverka manuellt, och kompensera.

Det stämmer att i vissa situationer krävs det mer av fotografen att fotas med systemkameran. Det gäller Canon och alla andra systemkameror. Sådant problem är att vilket område mäter kameran. Rätt ofta duger inte de inställningar som finns i Full Auto läga, och jag kan hålla med att ibland en enkel kompakt utan manuella inställningsmöjligheter ger mer livfulla bilder än Canon(eller för den delen alla andra) i Full Auto.
Men det finns tusen möjligheter att kompensera med en systemkamera.
Och även om du enbart vill fota i Full Auto mode, blir majoriteten av bilderna bättre än med kompakternas bilder.
Men tjusningen med en systemkamera är just att påverka manuellt, och kompensera.

När Foto testade 450D så rekomenderade dom att nästan alltid ha ett stegs minus kompensering, när dom för inte länge sedan testade dom så kallade 10ggr rese-zoom-kamerorna typ Panasonic Z10, så även där vart det bättre med minus-kompensation, många kameror får problem att läsa av stora ljusa partier i bilden, det är inte ovanligt att det kan skillja lite grann mellan samma modell. min gamla KM5D exponerade ovanligt bra med gröna läget ( alla gjorde inte det) så när jag jag testade, så provade jag helt enkelt, först med minus, oj det vart mörkt, sedan plus då, bara för att kolla vad kameran gjorde, hur den betedde sig så att säga. sedan när stabilliserings systemet skall hjälpa oss med långa tider, så har jag märkt att det blir för ofta bilder tagna på gränsen, lite snabbare tider behövs nog oftare än vad man tror för att få bättre bilder, men det är bara vad jag har erfaret, andra tycker säkert på annat vis.

//Bengt.

Hahaha iqläskback, du är tillbaka, ännu en gång. Jag tycker att det bästa rådet man kan ge dig är att köpa en bok (eller läsa på internet, eller gå på en fotokurs) och lära dig hur slutartider, ISO-tal och bländarvärden påverkar bilden.

ANNONS
Götaplatsens Foto