Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

"Exponeringshjälp" - QP-card?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
För att få lite hjälp med att hantera RAW-filen, kan jag använda ett QP-Card på "ett normal motiv" på ett avstånd av t.ex. 3 - 5 meter?

Eftersom kortet är ganska litet, blir det samma sak att ta en bild i princip bara på kortet för att sedan plåta vidare på det "riktiga" motivet?

Finns det annan hjälp?

Tänker inte på spontanbilder eller andra snabba lägen, utan där man har lite tid att tänka efter.

Rubriken blev kanske lite missvisande. Den hjälp jag söker är när jag sedan sitter med datorn för att "framkalla" bilden. Använder där C1 LE.

Minita skrev:
För att få lite hjälp med att hantera RAW-filen, kan jag använda ett QP-Card på "ett normal motiv" på ett avstånd av t.ex. 3 - 5 meter?

Eftersom kortet är ganska litet, blir det samma sak att ta en bild i princip bara på kortet för att sedan plåta vidare på det "riktiga" motivet?

Det funkar bra så länge ljusförhållandet inte hinner ändras mellan tagningarna. Var noga med att inte skugga QP-kortet, eller liknande.

Finns det annan hjälp?

Det finns ju lite större kort - då slipper du ta en närbild bara på kortet. Kodak har s.k. gråkort (finns även med kontrollfärger) för att sätta vitbalans i efterhand t.ex. Kolla på www.photax.se.

//Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto