Annons

Exponeringskompensation i M

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går inte - man ändrar bländare och slutare tills exp indikatorn i sökaren visar rätt exponering. Exp komp ändrar ju bländare eller slutartid i Tv,Av eller P läget, i M gör man ju detta själv.

Precis, i M-läget har du ingen automatiskt exponeringskompensation utan ställer både tid och bländare manuellt . "Manuell" exponeringskompensation mao ;o)

Kolla på ljusmätaren, när den står ett steg nedanför eller ovanför mittpunkten har du exponeringskompenserat ett steg. ;)

Kolla på ljusmätaren, när den står ett steg nedanför eller ovanför mittpunkten har du exponeringskompenserat ett steg. ;)

Om mätaren är graderad i hela steg, min är graderad i 1/3dels steg. Detta med ett steg har beskrivits tidigare (ett steg=ett helt bländar-eller tidssteg, alltså halvering eller dubblering av exponeringen).//K

Om mätaren är graderad i hela steg, min är graderad i 1/3dels steg. Detta med ett steg har beskrivits tidigare (ett steg=ett helt bländar-eller tidssteg, alltså halvering eller dubblering av exponeringen).//K

njae, när mätaren står ett steg över/under så är det ju ett steg oavsett skala... sen om det är 1 pinne, 2 pinnar eller 3 pinnar... men ett steg är ju ett steg.

Var tvungen att ta fram min 40d och kolla/leta runt i menyerna. Du kan om du fotograferar med hjälp av Live-view få en visning av histogrammet i realtid på bildskärmen.
Ska försöka guida dig till inställningarna. Via Menyknappen: Först så går du till Live-view funk och väljer Live-view fotograf. möjlig. Därefter så går du till FnIV:Manövrering/övrigt och väljer att aktivera Simulerad exp i rörlig bild.
Vid fotografering så aktiverar du Live-view och om du inte har något histogram så trycker du på info-knappen tills det dyker upp.
En funktion som jag gillar att använda och som ger dig bättre kontroll över exponeringen när du väljer att fota helt manuellt.

Det blir väl när man använder autoiso som det uppstår problem att få till exponeringskompensation i M. annars är det bara att ställa in mer eller mindre vid sidan om mitten på skalan som nämnts tidigare. Det är väl tänkt att ska det vara manuellt så ska det vara det fullt ut. Funktionen med exponeringkompensation vid M och autoiso är något som tillverkarna missat.

Det blir väl när man använder autoiso som det uppstår problem att få till exponeringskompensation i M. annars är det bara att ställa in mer eller mindre vid sidan om mitten på skalan som nämnts tidigare. Det är väl tänkt att ska det vara manuellt så ska det vara det fullt ut. Funktionen med exponeringkompensation vid M och autoiso är något som tillverkarna missat.

Har noterat det också (på D90). I och med att du har auto ISO aktivt så kompenserar det hela tiden för ändringar i tid eller bländare och du får hela tiden en "korrekt" exponering. Lätt att lura sig på detta.

Tack!
Jo jag förstår att man ställer exponeringen med tid, bländare och iso. Trodde att exponeringskompensationen var en 4de variabel, men det hade nästan varit för bra;-)

Cool grej med histogram i LV, måste testas snarast.

Jag läste i någon annan tråd om "exponeringskompensation i M-läge" på en Nikon. Jag blev lite avundsjuk. Jag har bytt mattskiva på min 7D. Den skivan lurar exponeringsmätaren. Jag måste "underexponera" 2/3 steg för att få korrekt exponering i "normal" belysning. På en 7D finns ingen möjlihet att göra en sådan inställning permanent, utan jag måste hel tiden komma ihåg att rätt exponering är -2/3.
Lycklig ägare av 5D II slipper detta bekymmer, för där kan man i menyerna ställa in vilken mattskiva man har monterat och så sköter kameran justering av exponering efter det. Lycklig ägare av Nikon kan hantera detta via "exponeringskompensation i M".
Lycklig ägare av en 7D får leva med ständig felvisning av exponeringsmätaren.

Petter ...

Jag läste i någon annan tråd om "exponeringskompensation i M-läge" på en Nikon. Jag blev lite avundsjuk. Jag har bytt mattskiva på min 7D. Den skivan lurar exponeringsmätaren. Jag måste "underexponera" 2/3 steg för att få korrekt exponering i "normal" belysning. På en 7D finns ingen möjlihet att göra en sådan inställning permanent, utan jag måste hel tiden komma ihåg att rätt exponering är -2/3.
Lycklig ägare av 5D II slipper detta bekymmer, för där kan man i menyerna ställa in vilken mattskiva man har monterat och så sköter kameran justering av exponering efter det. Lycklig ägare av Nikon kan hantera detta via "exponeringskompensation i M".
Lycklig ägare av en 7D får leva med ständig felvisning av exponeringsmätaren.

Petter ...

Nu skummade jag bara inläggen ovan men det du skriver ang. exponeringskompensation i M på Nikon kan jag iaf. förklara för den som inte vet det (hittade det inte ovan). Ställer man exp.komp. på t.ex. -1 och använder sedan M-läget så blir "mitten" i ljusmätaren underexponerat ett steg. Detta kan ju vara mkt praktiskt i vissa situationer som Petter skriver ovan. T.ex. om man bytt mattskiva eller är i en miljö/situation då man vet med sig att man vill över/under-exponera systematiskt.

/Ola

Eftersom Canon inte har någon utbytbar skiva till 7D har de förstås heller inte någon inställning för det. I en 40D får man byta skiva om man vill ha rutnät, men då kan man också kompensera för den skivan.

Jepp, har precis bytt system och min goa gamla Nikon D200 har exponerings kompensation i M.
Nu har detta iof bara ställt till det,,,,,,,då jag fingrat på denna och sedan glömt bort det och fått underexponerade bilder i en vecka utan att fatta varför.

Mattskiva??

Tack alla!

ANNONS
Götaplatsens Foto