Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Exponeringskompensation...?

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Det har börjat gå upp för mig vad som kanske ligger bakom mina misslyckade interiör-bilder nu i vinter.

När jag plåtat har jag använt mig av så snabb film som möjligt, ASA-800 och extern blixt (Sunpak 4000AF). Trots dessa omständigheter har kameran åkt ner i tider under 1/10 och som snabbast 1/40.

Kan det vara så löjligt att jag kunnat utnyttja blixten bättre genom att kompensera exponeringen med den, att tvinga fram den att ge mer ljus vid blixtningen?

De senaste bilderna i mappen "Douglas" lider av detta problem.

Douglas

När du använder blixt i exponeringslägena Av och Tv så ställer kameran den tid som behövs för att få bakgrunden korrekt exponerad. Sen fyller blixten i tills förgrunden är korrekt exponerad.

Om du i stället använder läge P så kommer kameran att använda en kortare tid, vanligen 1/60 eller 1/125. Fast då kommer inte bakgrunden att exponeras rätt.

Walle skrev:
När du använder blixt i exponeringslägena Av och Tv så ställer kameran den tid som behövs för att få bakgrunden korrekt exponerad. Sen fyller blixten i tills förgrunden är korrekt exponerad.

Om du i stället använder läge P så kommer kameran att använda en kortare tid, vanligen 1/60 eller 1/125. Fast då kommer inte bakgrunden att exponeras rätt.

Varför är det så här ologiskt och omständligt?
Borde det inte gå att utföra detta med ett mer avancerade läge än "P"?

Fattar inte riktigt det här....
Jag är absolut ingen expert på det här med blixtar och har inte ens 100% koll på hur allt fungerar.

Om jag använder mitt 28-100 objektiv ställer kameran på ISO 800, f 8 och har kameran i Av läge, monterar blixten (Sigma EF-430) så får jag på 100mm en slutartid på 1/125 sek och på 28mm 1/60 sek. Rummet är rejält skumt (endast ljusstake i fönstret som är tänd + lampa över spisen)

Får likadana tider i P-läget. Blixten står i TTL läge..

???

mangea skrev:
Varför är det så här ologiskt och omständligt?
Borde det inte gå att utföra detta med ett mer avancerade läge än "P"?

Ja, ologiskt och omständigt är ju ett sätt att beskriva det...själv tycker jag att det är fullständigt logiskt...i programmautomatikläget så exponerar den bara efter med blixten helt enkelt. Det är väl knappast nåt man vill så ofta, inte jag i alla fall. Vad jag än fotar så brukar jag vilja ha med en bakgrund.

Malin>

I TTL-läge på blixten och P på kameran (givet en Canon) kommer kameran ställa in sig på blixtsynktiden, den kortaste och ge en bländare som tillåter kameran att få tillräckligt med blixtljus från motivet på det avstånd som kameran har fokuserat på. Blixten slår ifrån när efoderlig mängd ljus inkommit.

Med kameran i läge M och blixten i TTL, så ställer du själv in tid och bländare för att få bakgrunden exponerad rätt (hyfsat rätt) och blixten exponerar som tidigare huvudmotivet rätt. Det kan vara idé att hålla slutaren öppen längre än kortaste blixtsynktid för att få in tillräckligt med ljus från omgivningen.

/Roland som snart lärt sig blixtfotorafering

Malin!

Din kameras beteende är helt normalt vad jag kan förstå. Vid så mörka förhållanden räcker varken 1/125s eller 1/60s utan kameran "räknar" i det här fallet med att blixten skall stå för ljuset. Och den exponeringen mäts ju på annat sätt i själva tagningsögonblicket. Oftast registrerar en sensor när tillräckligt mycket blixtljus träffat filmen. Det här går på tusendelar av en sekund.
Den tid du får är helt enkelt en så lång tid som möjligt vid varje brännvidd att du skall kunna ta bilden utan att få skakningsoskärpa. Därav den kortare tiden vid längsta brännvidden.
Skulle bilden tas med avstängd blixt och samma programläge får du antagligen en avsevärt längre tid och ett stativ är nödvändigt.

Hoppas mitt inlägg kan göra dig lite klokare.
Mvh, Dan

Som jag uppfattat en summa av alla synpunkter i ämnet av min tråd ska/kan man använda sig av lägena "P" & "Av/Tv" vid svårare ljusförhållanden för att utnyttja kamerans automatik gentemot blixten. Eventuellt även gärna exponeringskompensera blixten genom kameran. Hur ska man kunna avgöra med blotta ögat HUR mycket kompensation som ska till?

Walle skrev:
Ja, ologiskt och omständigt är ju ett sätt att beskriva det...själv tycker jag att det är fullständigt logiskt...i programmautomatikläget så exponerar den bara efter med blixten helt enkelt. Det är väl knappast nåt man vill så ofta, inte jag i alla fall. Vad jag än fotar så brukar jag vilja ha med en bakgrund.

Jaha, i "P"-läget väljer kameran den enklast tänkbara lösningen för bilden, att motivet blir välexponerat och resten för "vara". Det var det jag menade, att man ska behöva gå till det enklaste programläget för att fixa en bild i dåligt/mörkt ljus för att åtminstone få motivet bra, ska man ha resten får man istället se till mer ljus för bilden i och med att blixten inte räcker till utan komma för långt ner i slutartiden(=skakningsoskärpa utan stativ).

mangea skrev:
Jaha, i "P"-läget väljer kameran den enklast tänkbara lösningen för bilden, att motivet blir välexponerat och resten för "vara". Det var det jag menade, att man ska behöva gå till det enklaste programläget för att fixa en bild i dåligt/mörkt ljus för att åtminstone få motivet bra, ska man ha resten får man istället se till mer ljus för bilden i och med att blixten inte räcker till utan komma för långt ner i slutartiden(=skakningsoskärpa utan stativ).

Vad man kan göra är att köra kameran manuellt, och ställa in den kortaste möjliga blixtsynktiden, och sen ställa bländaren manuellt.

Fast det är ju precis vad kameran gör i P-läget.

Idén med att kameran exponerar bakgrunden korrekt i Av och Tv-lägena är ju att få en naturligare bild. Om jag t.ex. fotar på en fest med dunkelt ljus brukar jag alltid använda Av-läget för att få med lite bakgrund. Bilder tagna på det sättet blir oftast betydligt häftigare än bilder där bakgrunden inte finns med alls.
Bakgrunden kommer att bli oskarp (såvida man inte kör med stativ) men förgrunden kommer att frysas av blixten. Man behöver alltså inte ha kortast möjliga slutartid för att frysa förgrunden, det ser blixten till genom att den endast "lyser" en bråkdel av en sekund...oftast ca 1/20000s.

Man kan säga att blixten har två uppgifter: Att belysa förgrunden, och att frysa förgrunden.

ANNONS
Götaplatsens Foto