Annons

Exponeringskompensera nedåt i dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

P.E.N

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är en nyfiken amatör som äger en Sony A300 och ett fast 50 mm 1.8. Fotade lite kring en majbrasa i halvdåligtt ljus vid valborg och var tvungen att skruva upp iso mot 400 vilket i princip är max för acceptabla bilder med mina kamera. Det är sannerligen den största nackdelen med den kamera jag har nu.. Hursomhelst, även med iso 400 och bländare runt 2.2 (kunde inte använda lägsta pga. motivet/situationen) blev det "riskabla" slutartider som t.ex. inte riktigt räcker till när man försöker fånga ett barn med energi.

Efter att ha studerat bilderna och tänkt lite kom jag att tänka på hur det fungerar att sätta ned exponeringskompensationen en bit för att få en mörkare bild med snabbare slutartid i gengäld.

Vilket är bäst när det kommer till att få en bra (så bra som det går under de givna förutsättningarna) bild inkl. efterbehandling?:

1. Att höja upp ISO ännu mer och försöka ta bort det i efterbehandling (jag har provat på många olika sätt och det är inte helt lätt när bruset blir kraftigt)

2. Att genom exponeringskompensation ta en mörkare bild med snabbare slutare och sedan justera upp ljuset i bilden?

Kommer detaljförlusten i de båda alternativen vara liknande eller blir det någon skillnad?

Det finns inget att tjäna på med att underexponera och sedan ljusa upp i efterbehandlingen, snarare tvärt om. Men inom rimliga gränser blir förmodligen skillnaden i praktiken väldigt liten.

Det blir väl en avvägning mellan brus och slutartid.

Om du underexponerar så kanske du får en tillräckligt snabb slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Men när du sen ljuser upp bilden så framträder bruset mer.

Om du exponerar "rätt" så kanske då får så lång slutartid att du får skakningsoskärpa. Men du kanske vinner lite brus eftersom du inte behöver ljusa upp bilden.

Vilket är bäst? Det får du avgöra... men själv föredrar jag nog en skarp men brusig bild. Oskärpa ger sällan en lyckad bild.

men själv föredrar jag nog en skarp men brusig bild. Oskärpa ger sällan en lyckad bild.

Jag håller med.

När det gäller brushantering så säger jag som alla andra, Lightroom 3 Beta 2 är helt suveränt. Det fula olikfärgade bruset, det som är grönt och lila, tas effektivt bort med färgrusreduceringen i LR. Det ger ingen negativ inverkan på skärpan i bilden.

Luminansbrusreduceringen däremot bör man enligt mig använda med försiktighet. Det ger en viss detaljförlust och vid överdriven använding ser allt utsmetat ut.

ANNONS
Götaplatsens Foto