Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsmätaren trasig i min D2H

Produkter
(logga in för att koppla)

hanspahlen

Aktiv medlem
2 veckor efter att den 1-åriga garantin gått ut så rasade exponeringmätaren i min D2H :(
Det verkar dock vara ett vanligt problem, eftersom det ändå kommer att repareras gratis av Nikon på goodwill. Det har ju snackats en del om detta fel på t ex nikonians,com, jag är bara nyfiken om fler haft samma fel här i Sverige.
Nu blir det till att plåta med Nikon F5 ett tag, glad att jag behöll mina 2 analoga hus. Åker till en festival i Italen om 8 dagar, tur att jag har en massa film kvar.
Men jag tappar nog lite förtroende för det digitala. Har fotograferat i 30 år, aldrig tidigare har en kamera gått sönder efter 1 år.

ljusmätningen i D2H

I midsommarhelgen gick min D2H sönder på samma sätt.
Den fungerar om jag kör den helt manuellt, men den klarar inte av att automatiskt välja bländare/slutartid eller ställa autofokus.

Det är riktigt störande, och jag köpte den veckan före midsommar 2004. Så den har precis passerat garantin.

Är det någon som vet ett bra ställe i Stockholm som man kan lämna in kameran för service ?

/john

Lämna in den hos Nikon, yrka på att de reparerar den under garantin.Då det verkar vara ett ganska vanligt problem med d2h husen.

Nikon Svenska AB
Box 84
Anton Tamms väg 3
194 22 Upplands Väsby
E-mail: [email protected]
Tel: 08-594 109 00
Fax: 08-590 751 40

/P.L

Slowfinger skrev:
Vad jag vet så är det två års garanti på fabrikationsfel enligt lagen. Kolla konsumentköplagen på http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3910

Då han köpte den gällde 2 års reklamations rätt, det är inte samma sak som garanti. Dvs. bevisbördan ligger på köparen efter garanti tiden gått ut. Inom garanti tiden ligger bevisbördan hos säljare/tillverkaren.

Gäller att skilja på reklamationsrätt och garanti från säljaren.

Citat:

"En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Kontrollera alltid noga vad som står i garantin och vad den omfattar. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel"

/Paul L.

Senast ändrad:
Nikon lagade kameran utan problem

Jag tog kameran till Nikon i Upplands Väsby som ni föreslog, och dom tog hand om kameran på garanti.

Fick tillbaka den i torsdags, och den såg ut som ny då dom hade rengjort den också!

Det är så man känner sig glad...

/john.

Har problem med D2H

Jag tror jag har samma problem som er andra men vill bara kolla. Det går inte att ta bilder med program eller bländarstyrd automatik. Bilderna blir bara våldsamt överexponerade, däremot går det att "lura" kameran och köra helt manuellt. Då säger kameran dock ifrån, men det går givetvis att ta bilderna ändå. När man har på automatik så ändrar sig inte instälningarna oavsett om man håller handen för objektivet eller riktar kamerna mot solen.

Låter dettta bekant?

Hur lång tid tror ni att det tar att reparera, ni som har gjort det? Behöver kameran i jobbet...

Just det, om det är någon som vet, eftersom den har gått sönder i samband med jobb på dagstidning, har jag då rätten att kräva att arbetsgivaren står för eventuella reparationskostnader?

Med vänlig hälsning, Per i Visby.

Hej,
Det är samma fel som så många andra haft, jag känner igen symptomen...

Rperationstiden beror på hur mycket teknikerna har att göra vid tillfället. Du kan ringa och fråga hur lång tid det tar i dagsläget.
Själva reparationen görs på ett par timmar, men min kamera hamnade i kö och låg på vänt en vecka. Två veckor tog det totalt för mig.

Det var ändå en positiv upplevelse, eftersom Nikon Sverige är trevliga människor att ha att göra med.

Lycka till!

Nikon grym på service

Ville bara uppdatera och säga att Nikon Sverige lagade min exponberingsmätare helt gratis trots att garantin hade gått ut. De frågade bara om det fanns tecken på yttre skador, vilket det givetvis inte fanns, sen var det bara att skicka in den. Jag stod för frakten dit och de för frakten tillbaka. Smidigt och enkelt. Min kamera var bara borta en dryg vecka, trots att jag bor på Gotland (ofta en dag extra i postgången...)

Imponerande av Nikon.

Per i Visby

Nikon fixade min D2h också, den var ca 1,5 år gammal när först exp. mätaren lade av, sedan hängde sig till slut hela kameran.
Sänder en eloge till Nikon-Service, som fixade det på garantin, + att den blev kalibrerad och städad och fick allt nytt i gummi på utsidan utan kostnad.

ANNONS
Götaplatsens Foto