Annons

Export av film till dataformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Har en film jag vill exportera till 1080p 23,... upplösning 1920x1080.
Jag vill kunna lägga en fil på en HD o sen visa den på datorn.
Som det är nu så är den en sequence i Premiere Pro CS6.
Tidigare har alla mina exporter skett till DVD med uppbyggda menyer via Encore.

Jag har 2 delfrågor.
Vilket format bör jag välja för att kunna visa filmen på en Windowsdator, helst Mac oxå?

När jag väljer File->Export i menyn så kommer Premiere Pro att exportera till det ställe den exporterade senast (ett äldre projekt). Var sjutton ställer jag om vart den skall exportera?

Hej

Har en film jag vill exportera till 1080p 23,... upplösning 1920x1080.
Jag vill kunna lägga en fil på en HD o sen visa den på datorn.
Som det är nu så är den en sequence i Premiere Pro CS6.
Tidigare har alla mina exporter skett till DVD med uppbyggda menyer via Encore.

Jag har 2 delfrågor.
Vilket format bör jag välja för att kunna visa filmen på en Windowsdator, helst Mac oxå?

När jag väljer File->Export i menyn så kommer Premiere Pro att exportera till det ställe den exporterade senast (ett äldre projekt). Var sjutton ställer jag om vart den skall exportera?

Klicka på filnamnet så får du välja nytt ställe.
Ett bra format att exportera i är h.264.

Tack skall testa ikväll.

Fast även om jag väljer h.264 så är det en massa underval till denna.
Men jag skall titta även på detta.

Ok, ta tex den som heter "HD1080p" eller "Youtube HD", sedan kan du höja bitraten under video till tex target 30 och maximum 40.
På ljudet kan du maxa den till 320.
När du fått en du gillar kan det vara smart att spara presets. Jag har typ tre stycken som heter nåt i stil med "Hög kvalité" och "För webben".

Ok, ta tex den som heter "HD1080p" eller "Youtube HD", sedan kan du höja bitraten under video till tex target 30 och maximum 40.
På ljudet kan du maxa den till 320.
När du fått en du gillar kan det vara smart att spara presets. Jag har typ tre stycken som heter nåt i stil med "Hög kvalité" och "För webben".
Jag lyfter på hatten, tack
Gillar o gillar. .. hm låter som om jag borde göra ett par test innan originalexporten görs.
Ja istället för att gå rakt på 2h o en kvart som speltiden är.

Jag lyfter på hatten, tack
Gillar o gillar. .. hm låter som om jag borde göra ett par test innan originalexporten görs.
Ja istället för att gå rakt på 2h o en kvart som speltiden är.

Ja copy/pastea in ett par kortare sekvenser från olika delar i filmen i en ny sequense och testa att exportera lite olika.

Nu blev man ju nyfiken ockå, 2h, vad görs? :)

3 koncerter där kulturskolan Mullsjö Habo medverkar.
Luciatåget i Habo är riktigt maffigt.
Drygt 140 personer på scen. En upplevelse som är svår att återge rättvist. Framförallt inte jag.
Men jag gör vad jag kan av det jag har.
Nu är det dags för 2013's filmer.

3 koncerter där kulturskolan Mullsjö Habo medverkar.
Luciatåget i Habo är riktigt maffigt.
Drygt 140 personer på scen. En upplevelse som är svår att återge rättvist. Framförallt inte jag.
Men jag gör vad jag kan av det jag har.
Nu är det dags för 2013's filmer.

Låter spännande, läggs de upp till beskådning nånstans?

Gjorde lite tester igår.
Helt klart är att det behövs en nattkörning.
OM datorns gissning slår in så behöver den drygt 11h för att skapa filen.
Återkommer

Test 2
Startades i går kväll med förhoppning att det skulle vara klart under dagen idag.
HD 1080p valt
skall tydligen ta knappt 3h.
Men nu la jag till ett par bockar i botten som skulle maxa kvalitén o ngt med frame-övergångarna. I morse säger datorn att det är drygt 40h KVAR.
Stängde ner.

Skall byta taktik o ta en koncert i taget.
När jag redigerar dem så görs det i en egen sequence per koncert.
Sedan slås dessa ihop till att fylla 1 DVD som har ngn maxtid på drygt 2 1/4h.
Men datarenderingen kan jag lika gärna göra det per koncert.

Ja nu har jag testat 2 o nästan 3.
3an fick jag avbryta pga ett skolarbete på datorn.
Det tar lång tid helt enkelt.
Drygt 24h för denna tredje konsert.
tack för hjälpen.

Vad är skillnaden mellan?
HD 1080p
HD 1080p(1.33) Bokstäverna PAR har jag för mig att det står också.

Skulle det hjälpa om jag skaffar en separat SSD för att använda som schratchdisk?
Alltså jag lägger mitt projekt här som jag jobbar med för tillfället o när jag är klar så flyttas alltihop ut till datadisken.

Ja nu har jag testat 2 o nästan 3.
3an fick jag avbryta pga ett skolarbete på datorn.
Det tar lång tid helt enkelt.
Drygt 24h för denna tredje konsert.
tack för hjälpen.

Vad är skillnaden mellan?
HD 1080p
HD 1080p(1.33) Bokstäverna PAR har jag för mig att det står också.

Skulle det hjälpa om jag skaffar en separat SSD för att använda som schratchdisk?
Alltså jag lägger mitt projekt här som jag jobbar med för tillfället o när jag är klar så flyttas alltihop ut till datadisken.

Scratchdisk hjälper något vid redigering, framförallt om man har en slö/full hårddisk, men inte nämnvärt vid rendering. Rendering är all about CPU och gärna massa RAM.

Skillnad mellan vad?
PAR står för Pixel Aspect Ratio. Är siffran allt annat än 1.0 (square pixel) så är pixlarna i videon inte fyrkantiga vid uppspelning. Man drar ut dem för att passa en 16:9 bild. Så man spelar in i 4:3 fast ihoptryckt, för att sen dra ut dem. Detta gör man för att spara data/bandbredd. Alltså en liten kompromiss i kvalitén.
Finns väldigt mycket info om detta här är en film för Premiere-folk http://tv.adobe.com/watch/learn-premiere-pro-cs5/gs02-understanding-pixel-aspect-ratio/

ANNONS
Götaplatsens Foto