Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera bild / Kopiera till...

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Terminologin i Adobes mjukvaror är förvillande tycker jag - när begreppen "exportera" resp "importera" används, menar man då att hela bilden flyttas från sin ursprungliga plats till en ny vald plats, eller tas det en kopia som läggs på vald plats? Varför räcker då inte begreppet "kopiera till" i stället för "exportera" ?

Och om man "importerar" en eller flera bilder i ett moment, försvinner dom då från den ursprungliga platsen, som jag är benägen att tro? Om inte, funkar det inte med "kopiera till" för att beskriva händelsen?

Om man ser till ordens betydelse "handelsmässigt" så finns ju en vara inte kvar på "utskeppningsplatsen" när den har exporterats, utan är borta tills den möjligen "importerats" igen...

Men jag har förstått det så att i "vårt" sammanhang" så innebär exporter resp importera att kopiering sker och originalfilen flyttas inte fysiskt. Har jag fel??

Hårklyverier kan det kanske tyckas, men jag blir osäker varje gång "exportera" eller "importera" dyker upp...
/B
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag kan inte Adobe. Men i sammanhanget brukar Export/import betyda till/från olika format. Medan kopiera betyder till samma format.
 

pdahlen

Aktiv medlem
I LR vid importera så har du fyra val längst upp på skärmen, lägga till, flytta, kopiera och kopiera som DNG, tror det förklarar vad som händer. Valen är intelligenta, så LR väljer det mest troliga beroende på om man har filerna i kameran eller om de redan ligger på hårddisken, men detta går att ändra innan import

Vid export så är det en kopia som exporteras, ”originalet” ligger kvar där det ligger vid importen.

Sedan så kan man dra hela mappar och flytta till annan disk, då gör man detta i vänsterspalten i LR, då har också LR styr på den nya platsen
 

nivas

Aktiv medlem
Om man ser till ordens betydelse "handelsmässigt" så finns ju en vara inte kvar på "utskeppningsplatsen" när den har exporterats, utan är borta tills den möjligen "importerats" igen...
Jag passar på att ta tråden till off-topic redan i fjärde inlägget,

om utskeppningen sker till ett EU-land så är det fråga om en "utförsel", inte en export. Utskeppning till tredje land räknas som "export". 🙂
Om du exporterar från en Adobe-mjukvara till en molntjänst som inte ligger i EU, då uppstår ju en "äkta" export... 😀
 
ANNONS