Annons

Exportera med flersiffrigt nummer i filnamnet (Lightroom)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Går det i Lightroom att när man ska exportera få filnumreringen att börja på 001 (eller 01) istället för 1?

För väljer jag "Custom Name - Sequence" så får jag juh start nummer 1 (eller det jag väljer) men vill ha en eller två nollor framför!

Tilläggsfråga: Kan jag i samma veva skapa två exporteringar, en som gör dem i fullsize, och en som gör dem i mindre, för t.ex. webben, eller måste jag göra två exporteringar?

/Jocce

Nej på båda frågorna. Fast du kan ju börja på 1** om du vill!
Varför skulle du vilja ha numrering som börjar på 0**?
Finns det några operativsystem kvar som inte klarar sortera filerna i rätt ordning?
Annars kan man ju sortera i XP och Vista på hur många sätt som helst.

/Rommél

Nej på båda frågorna. Fast du kan ju börja på 1** om du vill!
Varför skulle du vilja ha numrering som börjar på 0**?
Finns det några operativsystem kvar som inte klarar sortera filerna i rätt ordning?
Annars kan man ju sortera i XP och Vista på hur många sätt som helst.

/Rommél

Det gör det visst. Gå in i Export, välj Edit i Templatelistan på File Naming, i rutan för Sequence så kan man välja olika sätt den ska namnge filerna, från 1 till 00001.

Den andra frågan har jag inget svar på.

Och anledningen kan ju vara många, det behöver inte vara hans operativsystem som det beror på. En av mina uppdragsgivare vill tex att jag skickar bilder i just den benämningen. Albumnamn/01.tif, 02.tif etc.

Tilläggsfråga: Kan jag i samma veva skapa två exporteringar, en som gör dem i fullsize, och en som gör dem i mindre, för t.ex. webben, eller måste jag göra två exporteringar?

/Jocce

Vad jag vet måste du dela upp det i två exporter. Med hjälp av templates är det ganska snabbt ändå.

Mvh
Anders

Tackar, hittade numreringsgrejen nu!

Anledningen är lite på grund av både operativsystemens sortering, vilket kan skita sig, även inne i program, och även när man lägger upp dem på nätet osv!

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto