Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exporthjälp önskas för HD i Premiere Pro SC6

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag har en 1,5 timmes timeline med färdigredigerat material.
Jag har lyckats bränna DVDer med menyer i Encore.
MEN jag lyckas inte göra en export i format HD som sen kan köras på en dator.
Jag blir tokig.
Jag lyckades med en bröllopsfilm i förra månaden.
Hur jag än försöker så slutar det med en film där ljud & bild är separerade i 2 filer.
Nu gissar jag att det är för BLueRay produktion, där man kan ha flera ljudspår beroende på land.
Please HELP
All hjälp mottages tacksamt, även länkar på nätet till forum. Jag har sökt men inte lyckats hitta. jag är kass på att hitta på nätet.

Adobe Media Encoder....
Hade ingen aning om att det dök upp ett nytt verktyg om man klickar på queue.
Hmmm verkar funka.
Aldrig använt den
Vi får se om ett par timmar...

Som du tydligen har upptäckt, så finns det två sätt att exportera material från Premiere Pro: Antingen direkt från programmet eller via Adobe Media Encoder.

Det senare alternativet är smidigare, om man vill jobba vidare med något annat projekt medan Encoder renderar filmen eller rentav stänga av Premiere Pro.

Oavsett vad man väljer, så måste man dock välja rätt utformat. I ditt fall verkar det som om du har exporterat ut i formatet MPEG2-DVD, vilket är helt rätt om du ska ta in det i Encore för att skapa en dvd. Men det innebär alltså att du får två separata filer; en för ljud och en för bild.

Gå in i Format-menyn och ändra till exempelvis H.264 och välj sedan något av formaten där. Jag brukar själv använda de färdiga inställningarna för YouTube och eventuellt ändra lite i detaljerna där. Då får du en mp4-fil, som går att spela upp på i princip alla burkar.

/ Kiwi

Tack
Då förstår jag bättre. O det bekräftar det jag har misstänkt.
Jag lyckades göra en test med Vimeo men är inte riktigt nöjd.

Vid en export:
Är det en skillnad på om man exporterar utan eller med Adobe Media Encoder?
När jag tidigare inte använt Adobe Media Encoder så brukar jag ticka i alla bockarna i nedre högra hörnet.
Use Maximum render Quality
Use Previews
Use Frame Blending

Tiden som exporten tar är ca dubbelt så lång om man tickar i dessa jämfört med Adobe Media Encoder Vimeo export jag körde tidigare idag.

Ja jag skall starta upp en Vimeo nu o så får den gå inatt.
PP gissar på drygt 9 timmar.

O det är inga som helst problem med att köra andra program under tiden jag exporterar ur PP.
Jag kan tom spela spel.

Är det en skillnad på om man exporterar utan eller med Adobe Media Encoder?
När jag tidigare inte använt Adobe Media Encoder så brukar jag ticka i alla bockarna i nedre högra hörnet.
Use Maximum render Quality
Use Previews
Use Frame Blending

Det ska inte vara någon skillnad mellan att exportera direkt från programmet eller genom Encoder. Dock har det åtminstone tidigare funnits en bugg, som gjort att Encoder inte använt sig av de så kallade LUTar som man kan använda på videomaterial inspelat i log-format. Fast det är ju överkurs för de flesta. ;)

Frame Blending behöver du absolut inte kryssa i, om du inte använder videomaterial som du har ändrat bildhastighet på eller som har annan bildhastighet från början. Dvs om du exporterar i 25 bilder per sekund, men använder material som är 30 b/s eller så.

Nu vet jag inte vad du har för grundmaterial och exporterar ifrån, men det vore konstigt om du fick bättre bildkvalitet på dvd-versionen än i Vimeo- eller YouTube-format. Inte minst borde det vara en klar förbättring på upplösningen. Fast du kanske inte har full-hd på det du redigerar?

/ Kiwi

Nej det blev ingen direkt skillnad mellan Adobe Media Encoder och utan.

Nej alla 4 kamerorna filmar i 1080p 25.

Nej kvaliten blir bättre med HD än SD.
Frågan var mer om det skiljer med eller utan Adobe Media Encoder och det verkar det inte göra.

För övrigt kan man bara inte sluta att beundra PP.
Precis i slutet av renderingen så talar det om att det är drygt 2 miljarder timmar kvar.
Snabba timmar...

Och visst är en snabbare dator lockande men det har jag bestämt mig för att det endast blir om min 5 år gamla i5a ger upp eller om jag börjar filma i 4K.
Fast med 4K räcker väl inte CS6 till och med CC blir det dyrt som skam.

ANNONS
Götaplatsens Foto