Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender på EF 100/2.8 Macro USM (Var beanbag)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bent C.

Aktiv medlem
Jesper, fungerar ef 100 mm macro med extender? Fick för mig att extendern inte går att sätta på de kortare efobjektiven (i varje fall ef extenders).

Håller desutom med dig om 300/4, svårt att hitta ett lämpligare tele.

Bent: Japp.. om man sätter en 12mm mellanring i mellan.. så funkar Canons extenderar på alla gluggar.. Däremot får man ju samtidigt ett mycket kortare arbetsområde.

Just det, tänkte inte på den versionen. Ska testa det, det kan ju vara läge ibland. Hur blir avbildningsskalan med den kombinationen, det känns som om det skulle kunna bli mer än 1:1?

Naturligtvis.. (men nu börjar vi bli lite off-topic).. Med en 1.4x blir det 1.4:1, och med 2x 2:1 + då mellanringens utdrag (som jag har dålig koll på, men jag kan kolla det).

2.38:1 blir förstoringen med EF 100/2.8 Macro + EF 2x + EF 12 (12mm mellanring).

ANNONS
Götaplatsens Foto