levitte
Aktiv medlem
Idag skulle jag ta några bilder med blixt i blixtskon, och blev smått överaskad av att blixten vägrade blixtra.
Har testat lite hemma nu senare under kvällen, och noterar följande:
Jag gnuggade på kontaktytor i blixtskon och kontaktpinnar på blixtarna med en tops i hopp om att det var något fånigt skräp som kommit ivägen, men det ändrade ingenting.
I mina ögon verkar det vara kommunikationsproblem av något slag. Viss signalering går fram, men just blixtsignalen verkar inte gå igenom alls (430EXII) eller vid fel tidpunkt (430EX, antingen kommer blixten innan slutaren öppnar sig eller efter att den stängts).
Har nån stött på detta? Är det någon inställning jag kan ha råkat göra (jag har tittat runt en del, har inte hittat något som verkar uppenbart men man vet ju aldrig)? Finns det något jag kan fixa själv som jag inte tänkt på eller är det bara att loma in hos leverantören?
EDIT: batterierna har jag inte kollat så värst, mest har jag kollat att blixtarna faktiskt fyrar av när man trycker på testknappen. Funkar utmärkt på båda, på 430EXII så snabbt jag orkar trycka (430EX laddar om lite långsammare)... jag har svårt att tro att problemet ligger där...
Mvh,
Richard
Har testat lite hemma nu senare under kvällen, och noterar följande:
- Kameran är medveten om att det sitter något i blixtskon (den talar om det för mig på flera ställen i menyerna, och vägrar släppa upp den inbyggda blixten).
- 430EXII talar om för mig hur långt dess blixt kommer att vara effektiv när jag trycker ned kamerans utlösare. Den tycks också ställa om sig automatiskt till objektivets brännvidd (50mm). I övrigt är den ställd att köra i ETTL. När jag trycker av kommer ingen blixt, och kameran ställer in sig som om det inte fanns nån blixt. Det visas heller ingen blixtsymbol i sökaren.
- 430EX reagerar som 430EXII inom sina ramar, och när jag trycker på avtryckaren så kommer det faktiskt en blixt. Kameran ställer sig automatiskt på 1/60 och talar om för mig att den förväntar sig en blixt (blixtsymbol i sökaren). Men resulterande bild ser ut som om den var tagen utan blixt.
Jag gnuggade på kontaktytor i blixtskon och kontaktpinnar på blixtarna med en tops i hopp om att det var något fånigt skräp som kommit ivägen, men det ändrade ingenting.
I mina ögon verkar det vara kommunikationsproblem av något slag. Viss signalering går fram, men just blixtsignalen verkar inte gå igenom alls (430EXII) eller vid fel tidpunkt (430EX, antingen kommer blixten innan slutaren öppnar sig eller efter att den stängts).
Har nån stött på detta? Är det någon inställning jag kan ha råkat göra (jag har tittat runt en del, har inte hittat något som verkar uppenbart men man vet ju aldrig)? Finns det något jag kan fixa själv som jag inte tänkt på eller är det bara att loma in hos leverantören?
EDIT: batterierna har jag inte kollat så värst, mest har jag kollat att blixtarna faktiskt fyrar av när man trycker på testknappen. Funkar utmärkt på båda, på 430EXII så snabbt jag orkar trycka (430EX laddar om lite långsammare)... jag har svårt att tro att problemet ligger där...
Mvh,
Richard
Senast ändrad: