Annons

Extern blixt Nikon D700 och Hähnel Combi TF

Produkter
(logga in för att koppla)

Tutti48

Medlem
Hej!

Här kommer tre frågor:

1. Hur får man en Nkon SB800 att fungera med en Nikon D700?
2. Kan man använda fjärrkontrollen Hähnel Combi TF med SB800 på?
3 Hur går det till?

Tackar på förhand!

Vänligen
Tutti48
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu förstår jag inte? SB800 fungerar alldeles utmärkt på D700 utan några krumbukter. Om du tror att inställningarna är konstiga så ska det gå att nollställa den genom att hålla in mode och on/off i två sekunder. Detta framgår av det lilla kortet (studsmojäng för blänk i ögon) som ligger ihop med den nedfällbara plastbiten för 14 mm.

Om fjärren fungerar vet jag inte, men den ser ju ut att ha en genomgående blixtsko så det kanske den gör.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Fråga 1:
SB800 fungerar alldeles utmärkt till en D700 men det är lite inställningar man ska göra för att komma igång.
Av någon underlig anledning är kameran alltid grundinställd på kanal 1 medan blixten är grundinställd på kanal 3. Men det går att rätta till.

Gå in i menyn e3 och välj Cammander Mode. Ställ in kanal 3 (eller vilken kanal du vill, bara det blir samma i blixten sedan). Kameran kan stå i Commander mode hela tiden sedan, oavsett om du använder din SB800 externt, monterad eller inte alls.

Ställ SB800 i läge Remote och och knappa i menyn tills du har ställt in kanal 3 och grupp A.

Nu är det klart för att blixtra. I menyn på din kamera (under e3) ställer du in hur mycket blixt du ska ha för den inbyggda blixten (välj mellan TTL, Manuell eller ingen). I grupp A gör du likadant. När jag mingelfotar brukar jag köra TTL på den inbyggda och manuell på den externa. Nivån ställer man in i den högra rutan, comp för TTL resp styrka för den manuella.

Har du den inbyggda blixten ställd på "--" dvs ingen blixt, så blinkar den till lite ändå, för den ska ge kommando till den externa. I känsliga situationer kan det då komma med lite ljus, detta botas med att man sätter på "solglasögon" på blixten. Finns att köpa.
 

Tutti48

Medlem
Kanal 3 på blixten?

Hej igen och tack för era svar!

Jag är nybörjare och försöker ställa in kanal 3 på blixten, följer manualen, men misslyckas hela tiden. Hur gör man?

Tackar på förhand!

Vänligen
Tutti48
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
På SB800 ska man ställa in blixten på Remote och trycka på knappen Sel. Tryck sedan på + (plus) eller - (minus) för att komma till kanal 3.
Tryck på Sel igen och gör motsvarande för att ställa in grupp A. Tryck på Sel en sista gång.

På kameran ska du ha kanal 3 som beskrivits ovan.
Du ska gietvis ha den inbyggda blixten uppfälld när du tar bilderna, det är den som styr hela förloppet sedan.
 

Tutti48

Medlem
Funkar inte alls

Fråga 1:
SB800 fungerar alldeles utmärkt till en D700 men det är lite inställningar man ska göra för att komma igång.
Av någon underlig anledning är kameran alltid grundinställd på kanal 1 medan blixten är grundinställd på kanal 3. Men det går att rätta till.

Gå in i menyn e3 och välj Cammander Mode. Ställ in kanal 3 (eller vilken kanal du vill, bara det blir samma i blixten sedan). Kameran kan stå i Commander mode hela tiden sedan, oavsett om du använder din SB800 externt, monterad eller inte alls.

Ställ SB800 i läge Remote och och knappa i menyn tills du har ställt in kanal 3 och grupp A.

Nu är det klart för att blixtra. I menyn på din kamera (under e3) ställer du in hur mycket blixt du ska ha för den inbyggda blixten (välj mellan TTL, Manuell eller ingen). I grupp A gör du likadant. När jag mingelfotar brukar jag köra TTL på den inbyggda och manuell på den externa. Nivån ställer man in i den högra rutan, comp för TTL resp styrka för den manuella.

Har du den inbyggda blixten ställd på "--" dvs ingen blixt, så blinkar den till lite ändå, för den ska ge kommando till den externa. I känsliga situationer kan det då komma med lite ljus, detta botas med att man sätter på "solglasögon" på blixten. Finns att köpa.
Nu har jag försökt göra precis allt det ni säger, men det funkar ändå inte med SB 800. Fjärren funkar, objektivet ställer in sig, men det blixtrar inte. Jag bifogar ett par bilder, för att visa hur det är inställt. Kamerabilden kan man inte riktigt se, men jag tror det är inställt som ni sa. Jag har numera bytt e-post till moback48@gmail.com. Ni kan mejla svar direkt dit. Tack för att ni hjälper mig.

Vänligen
Titti48
 

Bilagor

Tutti48

Medlem
Nikon D700, SB 800 och Hähnel Combi TF

Det går bra att svara här på Fotosidan också, för jag har bytt adress här med :)
 
ANNONS