Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extern blixt till äldre nikonprylar.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Har försökt hitta info lite snabbt om det här men inte funnit något.

Det är nämligen så att det fattas en schysst blixt i min kameraväska! Jag kan i princip ingenting om blixtar. Men det jag är ute efter är en bra, stark blixt som helst ska gå att koppla till någon slags bouncer. Viktigast är att den är kompitabel med mina kameror förståss :). Nikon FM2 och FG-20. Begagnat är väl det som gäller.

Vad rekomenderar ni? Vilka modeller är bra och vad ska man betala?

/cj

Nikon SB-24, SB-25, SB-26 eller SB-28 (inte 27-an). Mycket bra och robusta blixtar som är helt kompatibla med gamla manuella hus. De har inbyggd sensor för blixtljuset men kan även köras helt manuellt. Det finns mycket tillbehör också. Begagnatpris från 1000 kr och uppåt.

Tack för ditt snabba svar! Finns det alltså inga nikonblixtar man inte kan köra på äldre grejer? Jag kan alltså välja utan hänsyn till åldern på husen (till skillnad från optik osv..)?

Vilka tekniska grejer bör man ha koll på egentligen? Vad innebör ledtal? Har ju fattat att det är styrkan, men inte vad som är starkt..

Sumpen: Tackar för den!

Ledtalet säger hur långt din blixt klarar att lysa upp et motiv. Jag tror att man räknar ledtalet genom bländaren Dvs. om du har en blixt med ledtal 32 och använder bländare 8 så räcker den 4 meter. Med reservation för att jag tänker fel..De flesta större externa blixtar ligger någonstans mellan 25-45 i ledtal.Hoppas det hjälpte något.Fick du mailet?
MVH Erik Å

ANNONS
Götaplatsens Foto