Annons

Extern blixt till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

h_jaresater

Medlem
Jag har en SIGMA EF-500 DG Super (i-TTL) blixt till min Nikon och är intresserad av att använda den så att den fjärrutlöses istället för att ha den på kameran.Detta går bra förutom att den interna blixten också utlöses när man tar bilder.

Vet någon om det går att stänga av den interna blixten så att man endast kan använda sig av den externa..

//Håkan

Sökte efter: "blixt AND slav" i Nikon Digital-forumet: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=22158&highlight=blixt+AND+slav

Citerat:

"The D70's built-in Speedlight can also be used to control a number of SB-800 and SB-600 flashes in Commander mode for creating dramatic lighting effects. This mode does not allow for the built-in Speedlight to provide fill, however. The D70 will appear to flash, but the Commander flashes occur just before the shutter opens, to tell the other units when to fire, and what intensity to discharge at."

Det fungerar jättebra att söka i forumen!!!!

Nikon påstår nog att blixten inte används i kommandoläget. I praktiken lyser även den inbyggda blixten då med, även om inte är så mycket.

Så blir det med min D70 och min SB-800.
(Prova i en spegel så syns det.)

De borde ändra texten till “The D70 will appear to flash, and it does!”

Ibland är det faktiskt störande, så då får man skärma av den inbyggda med handen eller nåt. Komma ifrån det helt verkar inte gå.

Det syns inte på några av de testbilder jag har tagit att den inbyggda kamerablixten utlöses vid själva exponeringen när jag kör remote-läge. Men om man drar av en blixt rakt in i en spegel så kan jag mycket väl tänka mig att ljuset reflekteras tillbaka till blixten på kameran och sen till spegeln igen, vilket troligen kommer se ut som om kamerablixten utlöst svagt?

Hittills upplever jag det som ganska ointressant eftersom jag itne ser nått på bilderna som jag inte vill se. Å andra sidan har jag inte testat min blixt otroligt noggrant eftersom jag precis införskaffat den.

Nja. Det är inte speciellt ofta det märks, men om man fotar på kort avstånd syns det ibland. Givetvis även i reflekterande objekt.

Nu blev jag ju tvungen att springa till spegeln och prova själv.

Kommandoläge och SB-800 bakom ryggen.

Bilagor

• kommando.jpg
    kommando.jpg
    13.9 KB · Visningar: 257
Haha ja, precis när jag skrivit inlägget tog jag en bild på min flickvän, och vad såg jag där. Jo, två reflexedr i ögat. ;) Så jag hade fel. Sist det hände var hösten -84. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto