Annons

Extern lagring

Produkter
(logga in för att koppla)

JKON

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill lagra mina raw-filer på en extern hårddisk, läsa dem därifrån till Lightroom och redigera.

Vad krävs av en extern hårddisk?

Lagring: Är 1 TB lagom? Mer/mindre? Mina raw filer är ca 20mb styck. Sen sparar väl lightroom en kopia för ändringarna? Och man kanske vill spara en jpeg också

Hastighet: Här är jag ganska osäker på vad som krävs. Viktigt/oviktigt?

Variant: Ska det vara en 2,5", 3,5" eller en SSD? Känns som en SSD är driftsäkrare. Mindre rörliga delar.

Tar gärna emot rekommendationer och länkar till bra extern lagring.

Mvh

Så länge det är vanliga mekaniska hårddiskar, så är det inte så stor skillnad i pris från 1 till 3 tb, men ssd blir dyrt om du ska upp i 1 tb eller mer. Jag har 3 tb extern disk.

Hej!

Jag vill lagra mina raw-filer på en extern hårddisk, läsa dem därifrån till Lightroom och redigera.

Vad krävs av en extern hårddisk?

Lagring: Är 1 TB lagom? Mer/mindre? Mina raw filer är ca 20mb styck. Sen sparar väl lightroom en kopia för ändringarna? Och man kanske vill spara en jpeg också

Hastighet: Här är jag ganska osäker på vad som krävs. Viktigt/oviktigt?

Variant: Ska det vara en 2,5", 3,5" eller en SSD? Känns som en SSD är driftsäkrare. Mindre rörliga delar.

Tar gärna emot rekommendationer och länkar till bra extern lagring.

Mvh

Nej LR sparar inte en kopia för ändringarna. En JPG känns onödig att spara tycker jag.

Välj en USB3 hårddisk och inte USB2, oavsett vad din dator klarar av.
Ja SSD är helt stöttålig, men kostar samtidigt betydligt mer. Och har andra nackdelar. Rasar en SSD så är ofta datan utom räddning, en mekanisk kan man ofta rädda en del av filerna.

Här är en lista på externa mekaniska 2,5/3,5 diskar mellan 1 och 4 TB: länk

Kostar ett par hundralappar.

Sen, när du börjar fylla upp disken med bilder och du tycker att värdet av bilderna överstiger inköpspriset på hårddisken, ja då går du och köper en till. Denna använder du sedan som backup.

Nej LR sparar inte en kopia för ändringarna. En JPG känns onödig att spara tycker jag.

Välj en USB3 hårddisk och inte USB2, oavsett vad din dator klarar av.
Ja SSD är helt stöttålig, men kostar samtidigt betydligt mer. Och har andra nackdelar. Rasar en SSD så är ofta datan utom räddning, en mekanisk kan man ofta rädda en del av filerna.

Här är en lista på externa mekaniska 2,5/3,5 diskar mellan 1 och 4 TB: länk

Kostar ett par hundralappar.

Sen, när du börjar fylla upp disken med bilder och du tycker att värdet av bilderna överstiger inköpspriset på hårddisken, ja då går du och köper en till. Denna använder du sedan som backup.

Tack för bra råd!

Men LR sparar iaf en fil med information om hur reglagen står? En sån fil kanske inte är så stor dock...

Kommer Lightroom upplevas segt om jag jobbar med filer som ligger på en extern hårddisk?
Jag jobbar mot en extern hårddisk (ej SSD) trådlöst och tycker att det flyter på hyfsat bra. Brukar visserligen importera till lokala SSD:n och redigera där i ett första skede, men flyttar sedan över till den externa och ofta går jag tillbaka till bilderna som flyttats externt och redigerar. Jag upplever en skillnad mellan att fixa med bilder som ligger lokalt jämfört med de som ligger externt, men tycker inte att jag upplever det som ett problem när jag jobbar mot externa.

Om jag ska zooma en bild till 1:1 så kan det ibland ta några sekunder innan bilden laddas klart, men det är inte så ofta jag behöver göra det. När bilden väl har laddats så flyter allt på fint.

Jag kör ju dessutom trådlöst, gissar att det borde flyta på lite bättre via USB.

Men om man upplever något segt eller inte är ju subjektivt förstås, jag tycker i alla fall att det funkar bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto