Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny dator för bildbehandling etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Tveksamt vilken nytta du kommer att ha av 128 GB RAM. 32 eller möjligen 64 borde räcka. Jag skulle nog satsa på ett något modernare grafikkort t.ex. 3060ti.
I den senaste versionen av kundvagnen bytte jag grafikkortet till detta:

 

Micke_O

Aktiv medlem
AMD är den enda PC som inte kräver vattenkylning på alla varianter. DDR 5 är ganska billiga nu och DDR4 är ute...
Hur menar du nu? Det går utmärkt att köra Intel med luftkylning.

Faktum är att jag väljer luftkylning varje dag i veckan för att slippa pump etc (även closed-loop -system). Med ett bra chassie och genomtänkt luftflöde och styrning samt placering av fläktarna går det utmärkt att bygga en tyst burk som bara hörs när den måste anstränga sig och det brukar vara en mycket liten del av tiden.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade inte stoppat i en 5400rpm inuti datorn, utan valt 7200rpm.
Däremot som backupdisk utanför.
Men jag gör mina backuper manuellt.
 

Brix

Aktiv medlem
Jag hade inte stoppat i en 5400rpm inuti datorn, utan valt 7200rpm.
Däremot som backupdisk utanför.
Men jag gör mina backuper manuellt.
Det är ju bara lagringsdisk ändå och till det räcker 5400rpm. En 5400rpm är ju dessutom tystare och håller sig svalare än en 7200rpm.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är ju bara lagringsdisk ändå och till det räcker 5400rpm. En 5400rpm är ju dessutom tystare och håller sig svalare än en 7200rpm.
Nej jag använder diskarna i datorn som prime lagringsplats och jobbar direkt mot dem i LRC/PS.
Backup har jag givetvis utanför datorn som inte är inkopplad mer än när jag kör backup.
Vill inte att en åskskräll tar död på båda.
Men det är jag det.
 

Brix

Aktiv medlem
Nej jag använder diskarna i datorn som prime lagringsplats och jobbar direkt mot dem i LRC/PS.
Backup har jag givetvis utanför datorn som inte är inkopplad mer än när jag kör backup.
Vill inte att en åskskräll tar död på båda.
Men det är jag det.
Jag kör också en disk i datorn med RAW-filerna på och den är 5400rpm. Jag använder Capture One och när jag importerat RAW-filerna där så har jag ju previewsen på min SSD och då laddas ju allt därifrån istället så att ha en snabbare lagringsdisk skulle ju inte ge nån direkt fördel, annat än att det kanske skulle gå aningen snabbare att importera filerna. LR funkar väl på samma sätt?
Sen oavsett hastighet så är ju mekanisk disk fortfarande just en mekanisk disk, dvs. seg :p
 
Senast ändrad:
ANNONS