Annons

Extrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

pappakim.se

Medlem
Av flera anledningar vill vi ha en extrakamera i vår familjeverksamhet. Jag och min fru fotar, allt från studio till bröllop och actionfoto.

Hittills har jag fotat mest själv på grund av nyfödd bebis, men nu ska vi skaffa en till kamera.
Ekonomin är givetvis inte oändlig, och vi vill förstås ha något som passar ihop med utrustningen vi redan har.

Tankarna går till att skaffa en 60D + ett 50mm 1.4 objektiv som komplement.

I dagsläget har vi 5DMk2 samt 3 L objektiv + Sigmas 85mm. Samtliga fungerar väl även till kameror som är ej fullformatare va? Tanken med att ej ha en fullformatare är att istället kunna
slänga med ett 50mm objektiv som kompensation för att man ej har samma ljuskänslighet i t.ex mörka kyrkor. Men också formades en tanke att det kan vara bra att ha en kamera som faktiskt "zoomar" mer även om det bara är croppning, så i vissa lägen kan ju en 70-200 fungera som en 140-300 t.ex vilket jag då (Kanske är dumt?) ser som en fördel.

Alternativet på 60D är att gå hela vägen upp till 6D eller t.om MarkIII men det känns som att vi inte riktigt kan motivera en så pass stor investering nu.

Okej, nu har jag babblat klart runt detta. Ge mig era tankar.

Tack på förhand

60D är fin men kanske inte det bästa alternativet för just actionfoto om det är en stor del av ert fotande. Men det kanske beror på typ av action också iofs. Då skulle man nog snegla på 7D istället.

I övrigt är det en fin kamera, som ger bra bilder.

Jag kör kombo 5d mk3 och 7d. Jag tycker dom kompletterar varann fint. Ännu mer när jag hade en 5d mark2. Tror att bildmässigt står sig 60d väl så bra, men 7d är en grym actionkamera.

hmm

Tror inte att just actionfoto är det viktigaste, men att få ett bra komplement, där jag har vädertätning och trots det hamnar under tio tusen.

Jag känner att en 7D + ev´. ett 50mm objektiv, då är jag så pass nära en 6D i pris. Och då kan jag likagärna skaffa en mark iii. Kanske naivt resonerat, men just nu vill jag inte riktigt lägga så mycket pengar, 60D tror jag blir det bästa alternativet för oss just nu. Med ett 50mm 1.4 som är vädertätat har jag då två riktigt bra kameror, med stor variationsmöjlighet, utan att ha slängt iväg allt för mycket pengar.

ANNONS