Annons

Extremt dålig kontrast med Kenkos billigaste Polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
I somras tog jag några bilder med ett Kenko 67mm Polfilter av billigaste modell, runt 500kr tror jag.

Här kommer 2 bilder tagna med D7000 och 18-105VR:

DSC_3481.jpg

DSC_3480.jpg

Jag hade märkt att kontrasten blev dålig så testade ta dessa bilder med bioplanscherna där man tydligt ser att poleffekten fungerar, men att kontrasten blir så extremt lidande att det inte är värt att använda någonsin.

Det är väl lite sent att reklamera då filtret köptes för längesen.

Sen dess har jag inte använt det, och nu är jag ute efter ett 77mm filter i stället men vill ju inte göra samma miss.

Om ni har bra polfilter så posta gärna med/utan bilder så man kan jämföra kvalitén på olika märken/priser.


Edit: Förtydligande, första bilden är alltså tagen UTAN filter, och den andra MED filtret på och rättvridet.
 
Senast ändrad:
Bara att reklamera!

I somras tog jag några bilder med ett Kenko 67mm Polfilter av billigaste modell, runt 500kr tror jag.

Här kommer 2 bilder tagna med D7000 och 18-105VR:

Visa bilaga 127524

Visa bilaga 127525

Jag hade märkt att kontrasten blev dålig så testade ta dessa bilder med bioplanscherna där man tydligt ser att poleffekten fungerar, men att kontrasten blir så extremt lidande att det inte är värt att använda någonsin.

Det är väl lite sent att reklamera då filtret köptes för längesen.

Sen dess har jag inte använt det, och nu är jag ute efter ett 77mm filter i stället men vill ju inte göra samma miss.

Om ni har bra polfilter så posta gärna med/utan bilder så man kan jämföra kvalitén på olika märken/priser.

Det var en mycket märklig (d)effekt, kontrsten ska ju öka inte minska!
Christer
 
Det ser mer ut som motljus än som polarisering. Hade du motljusskydd på när du tog första bilden? Var stod solen?

Själv har jag ett B+W Käsemann polfilter, definitivt inte gratis men mycket bra kvalitet.
 
Det ser mer ut som motljus än som polarisering. Hade du motljusskydd på när du tog första bilden? Var stod solen?

Själv har jag ett B+W Käsemann polfilter, definitivt inte gratis men mycket bra kvalitet.

Jag minns inte exakt hur situationen såg ut, men jag hade troligtvis inte motljusskydd med tanke på att jag testade med polfiltret. Fast jag har fler bilder från samma dag tagna mot olika riktningar som ger precis samma resultat. Kan ju plocka fram grejerna och ta några testbilder när det är soligt, men det såg likadant ut oavsett riktning som bilderna togs åt.
 
Har antagligen samma filter men i 52mm, för 300kr. Har aldrig nånsin fått sån disig effekt med det på.

Motljusskydd på...inspektera också pol-filtret noga med riktat ljus, med ficklampa, genom, runt & från sidan av filtret, & se så att det verkligen är riktigt rent (Syns oftast inte i vanligt ljus), & inte ligger nån hinna som disar till det i vissa fotosituationer...eller överlag.
 
SmåbildsJohn: Ska testa att belysa det från lite olika håll och se om det finns någon hinna.

Flug-E: Tack för testet, ska kolla in det lite noggrannare sen.
 
ANNONS