Fråga ang Sony A6000 eller antagligen liknande modeller.
Är det någon skillnad på att aktivera Ansiktsavkänning i inställningar jämfört med att ställa in exempelvis Eye AF på AEL-knappen?
Givetvis skillnad på öga och ansikte, speciellt för porträtt, men rent krasst ger det väl mer eller mindre ”samma sak” eller har den ena fördel över den andra eller tvärtom?
Det är ingen skillnad i funktionen om du ställer in den i menyerna eller via en programmerbar knapp.
Jag har ingen A6100 just men har en A6300 och några A7

r, så jag vet inte i detalj hur din kamera ser ut på utsidan, därför att detta har ändrats lite över tid. Varje modell är lite unik.
Den första Sony- kameran som fick Eye Focus var A7r som ju är första generationen av A7. I den måste man själv lägga ut aktivering av Eye Focus manuellt på en av de konfigurerbara knapparna. Problemet med A6XXX-serien är att de egentligen har för få konfigurerbara knappar för vad man egentligen vill kunna styra med AF.
Det goda med de nya A6XXX-husen är dock att den har en rätt smart fokushierarki som möjligen är på by default. Om man lägger ut Face/Eye priority in AF på AEL, så kommer du kunna växla mellan att ha Face/Eye på eller av. Ibland finns det sammanhang där man inte vill ha Eye Focus på. Den slår på både Face Detection och Eye Focus. Om kameran hittar ett ansikte så hittar den normalt ett öga också. Gör den inte det så kommer den ta vad som är närmast eller det som rör sig i motivet. Du kan alltid överstyra det genom att lägga det som du vill fokusera på mitt i bild innan du trycker ned avtryckaren till hälften, så spårningen aktiveras. Sedan kan man komponera om ifall man vill. Den tekniken gör också att man inte behöver statiska fokuspunkter på samma sätt som förr.
De som har A7

r med fler knappar kan styra detta än mer så på min A7 IV har jag Face/Eye priority in AF på centrumknappen, joystick centrumknappen växlar jag mellan Face/Eye Subject (Human, Animal och Bird), C1 (första configknappen) har jag AF Tracking Sensitivity på (1-5 steg), dessutom använder jag videoknappen till val av Fokusområde och det är där man slår på trackingen och i samma val kan man välja vilket fokusområde spårningen ska använda sig av. Har man den på som jag har oftast så ska Focus Mode vara AF-C (Continous vara på) Jag använder aldrig något annat numera.
Om du har en kamera som inte har knappar att lägga detta på så måste du ställa in de funktioner du inte får plats med på snabbmenyn under Fn-knappen eller ställa in det du behöver ställa in i menyerna men där vill man nog bara ha rätt statiska val.
Lycka till!