Annons

eye-one display-2

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
är nybörjare på skärmkalibrering men har lust att köpa Gretags Eye-one Display-2.Går den att använda till samsungs 213T? var kopplas eye-ones USB-kabel in, i själva skärmen eller i Datorn? Vet någon om man kan hitta en guide på nätet te.x om hur man använder Eye-one eller kanske det finns nån snäll person här på forumet som kan förklara för en nybörjare

trebh skrev:
är nybörjare på skärmkalibrering men har lust att köpa Gretags Eye-one Display-2.Går den att använda till samsungs 213T? var kopplas eye-ones USB-kabel in, i själva skärmen eller i Datorn? Vet någon om man kan hitta en guide på nätet te.x om hur man använder Eye-one eller kanske det finns nån snäll person här på forumet som kan förklara för en nybörjare

Så gott som alla skärmar går o kalibrera..
Du kopplar in eyeone i datorn o sen kör den en bunt tester tar ett par min o sen får du en profil som den själv sparar under windows.
Så finns den som din defultprofil..
Dvs den kommer igång varje gång du startar din dator..

EyeOne är liksom de flesta kalibreringsverktyg i princip självgående - i de fall du behöver göra några inställningar kommer programmet att tala om detta för dig. Vad gäller USB-kopplingen så stoppar du in den i datorn eftersom det är via datorn som EyeOne kommunicerar med kalibreringsverktyget.

De fristående kalibreringsverktygen, som EyeOne tex, är i sig oberoende av vilken skärm du använder. MEN precis som med allt annat så kommer du få sämre resultat ju sämre kvalitet du har på skärmen. Man kan väl förenklat säga att om din skärm inte blir bättre av kalibreringen då bör du byta skärm.

Oftast brukar billigare skärmar ha svårt att "orka med" kalibreing till D50/5000K som är standarden i den grafiska branscehn – dvs om du ska köra ut dina bilder i fysisk form via tryckpress, skrivare eller motsvarande.

Ska du bara visa dina bilder på skärm så brukar 6500K duga (detta ger en kallare, blåare skärm). Vad gäller just din Samsungskärm så har jag ingen erfarenhet av den, så jag kan inte uttala mig.

Men som sagt, programmet är i princip självgående.

/Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto