Annons

Eye-one display2

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
skall kalibrera min lcd-skärm med eye-one,det jag inte förstår är vilken belysning jag skall ha i rummet vid kalibrering.Jag har förstått det som att jag bör ha halvmörkt i rummet när jag kalibrerar, men o andra sidan så finns det något som heter ambient light.Hur används det? man ska tydligen mäta omgivande ljus,då kan det väl inte spela någon roll vad jag har för belysnig.Blir helt förrvirrad.Någon som kan hjälpa?

Ambient innebär att du mäter omgivningsljuset. På så sätt vet du om ljuset du arbetar i har rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Med eye-one är det lätt, kryssa bara i att du ska mäta ambient och sätt samtidigt på den vita "kopan" och tryck mät.

ok tack för ditt svar,men jag undrar fortfarande vilket omgivningsljus jag skall ha när jag kalibrerar

Rätt färgtemperatur på omgivningsljuset är 5000k. Ljusstyrkan bör ligga runt 120-140 luminace för LCD, har själv den på 120.

ok då har jag gjort fel tidigare,har alltid haft halvmörkt när jag kört kalibreringen.Rätt färgtemeratur på omgivningsljuset vid kalibrering av skärmen är alltså det rätta. Tack för dina svar Jari

Jerkan skrev:
Rätt färgtemperatur på omgivningsljuset är 5000k. Ljusstyrkan bör ligga runt 120-140 luminace för LCD, har själv den på 120.

Rätt färgtemp är 5000K, nås enklast via lysrör som har den färgtemperaturen (kallas för 950-lysrör). Men ljusstyrkan ska ligga på 32-64 lux när du arbetar vid skärmen. Använd samma när du kalibrerar skärmen.

Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto