Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färg i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Hej!
Jag har precis skaffat Photoshop och jag undrar hur man gör för att fylla i färg på endast en del av bilden, då en genomskinlig färg. Jag har nämligen en svart-vit bild där jag vill färga irisen i ett öga i ljusblått, men behålla irisens struktur. Vore tacksam för snabb hjälp.

Tack, Helena.

1. Först ser du till att bilden är i RGB-läge.
    Bild / läge / RGB-läge
  2. Sen gör du ett nytt lager, antigen via den lilla knappen i lager-paletten eller via menyn,
    Lager / Nytt / Lager (klicka OK)
  3. I lager-palleten där det står 'normal' ändrar du så det står 'färg' istället
  4. Välj en ljusblått från färg-palleten. (finns som standard både i verktygsfältet till vänster samt i en egen palett till höger.
  5. Välj ett ritverktyg från verktygsfältet, exempelvis penseln.
  6. Måla på ögat.
    [/list=1]

Nu kör ja med Photoshop på engelska så en del saker kan heta något annat.

Riktigt bra 'kortkommandon' att lära sig är
    • Mellanslag - Hålls inne för att använda verktyget Handen, smidigt när man zoomat in en del.
    • Caps Lock - Växlar utseendet på aktivt verktyg, bra vid målning med verktyget penseln etc...
    • TAB - Visa / dölj alla palleter samt verktygsfältet.

ANNONS
Götaplatsens Foto