Annons

färg kopiering - tid och temp

Produkter
(logga in för att koppla)

boon

Aktiv medlem
har ett komplett färglabb med färgmaskin.
maskinen är inställd av han som hade det tidigare och funkar riktigt bra.
men ibland skulle jag vilja ha lite med tryck/kontrast i kopiorna.
jag vet att det inte finns kontrast filter utan man måste jobba med rätt film osv.
men sen slog det mig, jag kan ju ändra temp och tid på färgmaskinen.
skulle detta göra någon skillnad?
eller finns det nåt annat sätt att fixa lite mer tryck/kontrast i efter produktionen?

tack på förhand...

boon skrev:
har ett komplett färglabb med färgmaskin.
maskinen är inställd av han som hade det tidigare och funkar riktigt bra.
men ibland skulle jag vilja ha lite med tryck/kontrast i kopiorna.
jag vet att det inte finns kontrast filter utan man måste jobba med rätt film osv.
men sen slog det mig, jag kan ju ändra temp och tid på färgmaskinen.
skulle detta göra någon skillnad?
eller finns det nåt annat sätt att fixa lite mer tryck/kontrast i efter produktionen?

tack på förhand...

Kan du precisera vad det är för "färgmaskin" du har? Frågan du ställer låter intressant, så kom med mer info.

Mvh
Rolf

therma phot ocp 403

Hej!
Har själv två liknande maskiner plus en tork. Den ena använder jag till dia (ilfochrome) och den andra till färg.neg (C-41).På det sättet behöver jag inte vara rädd för att "toka" till det med dom olika kemierna.
På din fråga vill jag påstå att du inte skall ändra någon temp eller tid på maskinen. För det du vill ändra måste du ändra i kopieringen.
Maskinen har själv en temp tolerans på cirka 2 grader och det är det exakta temperaturen som är grejen med dessa maskiner.

ok, men den här kör jag pappers kopiorna igenom, inte filmen, eller har jag missförstått och du gör det också?
har du några ideer på hur man kan få fram lite mer kontrast i kopiorna??

Hej!
Nej jag har inte missförstått dig.För framkallning av film använder jag för E-6 och C-41 min Jobo.Men vad jag skrev var att för att inte få problem vid kopiering så har jag två olika maskiner för kopiering av bilder från dia och färg neg.S/V kör jag som vanligt i skålar.
Alltså har jag nu ersätt skålarna med maskiner för denna del.
Att du använder förstorningapparat som vanligt innan "det är dags för skålarna" utgår jag ifrån.Det är mindre "svängrum" när man gör "skålarbetet" i maskin.Processen är styrd.Och mer exakt.Det var vad jag ville få fram.Så svar på din fråga blir att mer kontrast får du nog sök vid arbete i förstorningsapparaten.

ok då förstår jag.

men finns det nåt knep för kontrasten eller får man jabba med färgbalans och tider?

hej!
Jag är av den uppfattningen att du lär att få jobba med med färgbalans och tider innan "baljan".
Jag vet inte om det finns några andra "analogtokar" än du och jag på denna digitaliserade portal. Om man nu vågar skriv så utan att blir utsparkad.Om de är någon där ute som har något att tillföra så är även jag tacksam.

ha ha, jo snart kommer dom och låser den här tråden också ; )
aja 95% av bilderna blir precis som jag vill ha dom, men ibland vill man ha hård kontrast mm...

men finns det nån mer som sitter på kunskap så får ni gärna dela med er.

Nu kopierar jag inte färgneg analogt (än), men det enklaste knepet verkar vara att byta papper? Kodaks RA4 finns ju i flera grader (eller två i alla fall), tror det är samma med Fuji. Om du redan har det hårdaste pappret är det kanske ingen bra idé. ;-)

Jag har läst att Fujis papper har mer mättnad, men inte högre kontrast, kanske kan du testa deras papper om du inte redan kör dem.

Till sist, om jag inte har helt fel, så funkar väl RA4 ganska likt C41. Då borde du kunna: underexponera pappret och överframkalla det, för att få högre kontrast. Du kommer säkerligen få färgstick, men det kan du ju filtrera bort i exponeringen? För att överframkalla kan du öka temperaturen, eller öka tiden. De olika metoderna ger lite olika reslutat beroende på material. Den Thermaphot som står i mitt labb har en skruv nånstans i maskinen för att sänka och höja motorns fart, dvs förlänga eller förkorta framkallningstiden.

Nu var det ett par år sen jag gjorde egna printar från färgneg, men pappret har stor betydelse.
Kodaks Endurapapper tex har hög mättnad och kontrast om man jämför med suprapappret från samma firma.
Fujis färgpapper har jag själv aldrig kommit överens med. Mjuka i kontrasten och tunna och sladdriga.
Vad printar du på idag?

kör på endura nu.
ska exprimentera lite i labbet i morgon, får se vad det blir för resultat.

ANNONS
Götaplatsens Foto