Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

färg korrigering!

Produkter
(logga in för att koppla)

micool

Ny medlem
Hej,
Jag har en Olympus E-300 digital, och jag har nyligen börjat avnända ett par arbetslampor (Hallogen) på 500W, korten såg utmärkta ut i lcd displayen på kameran men när ser de i datorn är det allt från ljus,konstrast,färgfel vad kan detta bero på??
Jag har inte fotat länge..

Är det så att min skärm är fel färg inställd eller är det lcd displayen som ljuger?

Om det är datorn skärmen..hur justerar jag detta?
Finns det något man kan gå efter då man ska färgjustera skärmen?

Vore tacksam om jag fick hjälp

Fotar du i RAW eller jpg?

Om svaret är RAW:
Vilket program använder du för att konvertera med?

En ren gissning är att lcd'n visar bilden efter vald vitbalansering, medans programmet du använder för konvertering visar alla bilder med en förinställd vitbalans. Lösningen är då att vitbalansera i programvaran.

Om svaret på första frågan är jpg så är det troligen din skärm som är felkalibrerad. Sök i så fall runt lite på forumet, det finns några trådar som behandlar hur man grovjusterar en skärm utan kalibreringsutrustning.

micool skrev:
Är det så att min skärm är fel färg inställd eller är det lcd displayen som ljuger?

Min erfarenhet av digitalkameror är att displayen ljuger. Visningsläget brukar ljusa upp bilden vilket inte säger något om hur bra exponerad bilden är egentligen. Även om jag också tittar på displayen så går jag inte efter den för att bedöma hur bilden blev.

Har du förresten kollat vilken vitbalans du fotograferar med? I raw-läget kan man ändra just detta i efterhand, men i normalläget gäller att tänka på vilken temperatur och effekt ljuskällan har. Ju lägre effekt/svalare ljus desto gulare ljus, i princip.

Dessa ovanstående funderingar kring felkällor utesluter inte att din datorskärm också behöver kalibreras.

Förlåt att jag inte har hunnit svara tidigare...

Jag har plåtat i .jpg.. Och jag tror att det är lcd displayen som ljuger. ska prova att ta kort i Raw så får vi se..

tack allihop

ANNONS
Götaplatsens Foto