Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färg på bärbara datorskärmar

Produkter
(logga in för att koppla)

Silvia_Man

Aktiv medlem
Det är mycket snack om hur man ska matcha färgen man ser på datorn med färgen i tryck eller färgen på andra datorskärmar. Men olika färgprofiler känns som ett väldigt litet problem jämfört med skärmvinkelns placering på bärbara datorer... här kan man ju inte ens kontrollera färgseendet för sig själv...

Om man tar sig i kragen och fixar färgprofilerna, hur vet man vilken vinkel man ska ställa skärmen på, så att man ser vad man tror att alla andra ser? Är bärbara datorer bannad från proffessionellt bildarbete?

Silvia_Man skrev:
hur vet man vilken vinkel man ska ställa skärmen på,
Testa att lägg min bifogade bild som skärmbakgrund (för gamma 2,2). Rapportera gärna hur du tycker det fungerar.

Bilagor

• gammaruta_rutig.png
    gammaruta_rutig.png
    327 bytes · Visningar: 185
Har jag förstått dig rätt att jag använda bilden på skrivbordet och göra en "tile sida vid sida" och inte "anpassad" och sen ställa skärmen så att jag ser allt det gråa i samma nyans?

I så fall måste jag ställa skärmen nästan i 90 graders vinkel (+2-3 grader) vilket är väldigt långt från det jag bruakar använda. Ojdå!

ANNONS
Götaplatsens Foto