Annons

Färgade ringar på gammal blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

malkus

Ny medlem
Jag har nyligen köpt en blixt till min Minolta x-300. Det är en Toshiba ES-7 och den var i utmärkt skick.

På framsidan finns en sensor som man kan växla mellan rött/grönt/gult läge. På baksidan motsvaras detta av en röd, grön resp. gul markering på snurrskivan som används för att ta reda på bländaren. De olika färgerna verkar indikera olika begränsningar i vilket avstånd till objektet som är möjligt. Tror jag iaf...

Men är det någon här som har en mer insatt förklaring till vad det innebär, vad den där senosrn gör etc..

Undrar en liten vetgirig, okunnig amatör...

4556326_1418.jpg

Det är olika "arbetsbländaren". Om du tittar på skalan så talar den om vilken bländare du ska använda vid vilket läger och vid vilket iso-tal.

Tack för snabbt svar!

Jo, så är det nog..

Men de överlappar varandra. På korta avstånd (och liten bländare) kan man alltså ha "sensorn" inställd på både gul, röd och grön... Vid lite längre bara röd och grön.. Vid längsta avstånden endast grön... Vad är då själva skillnaden... Brinntiden? Spridningen? Eller nåt...

(jag minns inte exakt ordningen på färgerna – kan vara omkastade)

Så här ser det ut (ur minnet... har inte själva blixte här just nu....):

Bilagor

• toshiba.gif
    toshiba.gif
    4.7 KB · Visningar: 127
malkus skrev:
Vid längsta avstånden endast grön... Vad är då själva skillnaden... Brinntiden? Spridningen? Eller nåt...

I alla tre lägena så reglerar blixten brinntiden lika mycket. Det längsta värdet på alla tre skalorna motsvarar full effekt på blixten. Eftersom du använder olika stora bländare så klarar inte blixten att lysa upp ett motiv på längre avstånd med en mindre bländare som släpper in mindre ljus. Med den större bländaren klarar blixten av att ge tillräckligt med ljus på lägre avstånd.

Alltså, på 3 meter så måste blixten kräma på olika mycket (regleras med brinntiden) vid olika bländarinställningar. Maximala räckvidden minskar med mindre bländare eftersom motivet behöver mer ljus då.

ANNONS
Götaplatsens Foto