Annons

Färgen smetar ut vid utskrift!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerkan

Aktiv medlem
Har nyligen börjat skriva ut s/v på min epson r1800. Har använt quadtone rip som jag tycker ger hyfsade utskrifter. Funkar bra på matt papper men jag upptäckte till min fasa att när jag kör glossy/semiglossy så lägger sig färgen på ytan på pappret!? När man tar i bilderna så får man svärta på fingrarna...så skall det väl inte vara??
Någon som har erfarenhet av detta???
Vore tacksam för hjälp eftersom jag planerat att skriva ut lite bröllopsbilder till en kund inom den närmsta tiden.

/Jari

P.s när jag skriver ut utan rippen så håller färgen men utskrifterna blir inte lika bra...

Fel papper kanske....

prova ayy gå in i skrivarens inställningar. Där kanske du hittar inställningar för papper eller bild kvaliten ???

Jerkan skrev:
Har nyligen börjat skriva ut s/v på min epson r1800. Har använt quadtone rip som jag tycker ger hyfsade utskrifter. Funkar bra på matt papper men jag upptäckte till min fasa att när jag kör glossy/semiglossy så lägger sig färgen på ytan på pappret!? När man tar i bilderna så får man svärta på fingrarna...så skall det väl inte vara??
Någon som har erfarenhet av detta???
Vore tacksam för hjälp eftersom jag planerat att skriva ut lite bröllopsbilder till en kund inom den närmsta tiden.

/Jari

P.s när jag skriver ut utan rippen så håller färgen men utskrifterna blir inte lika bra...

Vilket svart bläck använder du? Photo Black eller Matte Black. Till blanka paper är photo black bäst (i de flesta fall). När du använder rip måste du själv välja vilket bläck du skall använda (det gör du i quad tone).

Skrivarens utskriftinställningar påverkar inte resultatet när du använder ripen eftersom denna arbetar direkt mot skrivaren.

Mvh

/F

Enda gången min Epson har kletat är om jag har matat den med papper som inte finns inställninger till, mm... exempelvis canvas som inte behandlats för bläckstrålebläck...då han ju bläcket inte sjunka in och torka...

Gör ripen att skrivaren vräcker på mer bläck?

Är det orginal blankpapper ?

Re: Re: Färgen smetar ut vid utskrift!

Fredrikpersson skrev:
Vilket svart bläck använder du? Photo Black eller Matte Black. Till blanka paper är photo black bäst (i de flesta fall). När du använder rip måste du själv välja vilket bläck du skall använda (det gör du i quad tone).

Skrivarens utskriftinställningar påverkar inte resultatet när du använder ripen eftersom denna arbetar direkt mot skrivaren.

Mvh

/F

Var väljer man vilket bläck man ska använda? Har nog missat den inställningen helt...

På PC-versionen finns det längst upp till höger i "Image-rutan".

Jag kan tänka mig att gränssnittet är liteolika beroende av vilken skrivare man har, men du bör hitta det där någonstans.

Om det av någon anleding inte finns möjlighet att välja bläck för R1800, se då till att du i "media" väljer något blankt papper. Jag sulle gissa att skrivaren då automatiskt väljer photo black.

/F

Fredrikpersson skrev:
På PC-versionen finns det längst upp till höger i "Image-rutan".

Jag kan tänka mig att gränssnittet är liteolika beroende av vilken skrivare man har, men du bör hitta det där någonstans.

Om det av någon anleding inte finns möjlighet att välja bläck för R1800, se då till att du i "media" väljer något blankt papper. Jag sulle gissa att skrivaren då automatiskt väljer photo black.

/F

nu ser jag att det finns en liten ruta "black ink" ovanför den rutan där man väljer hastighet. Fast jag kommer inte åt den...den går inte att ändra.
När man väljer skrivarmodell så finns det 2 alternativ; r1800 och r1800-nk7? Vad är skillnaden och vilken ska man välja?

Jerkan skrev:
nu ser jag att det finns en liten ruta "black ink" ovanför den rutan där man väljer hastighet. Fast jag kommer inte åt den...den går inte att ändra.
När man väljer skrivarmodell så finns det 2 alternativ; r1800 och r1800-nk7? Vad är skillnaden och vilken ska man välja?

Du får kolla i manualen, men en kvalificerad gissning är att nk7 är avsett för skrivare utrustad med Piezographys K7-bläck, eller något annat tredjepartsbläck. Satsa på "R 1800" i första hand.

Vilket papper använder du? Har du valt rätt profil i QTR?

/F

Fredrikpersson skrev:
Du får kolla i manualen, men en kvalificerad gissning är att nk7 är avsett för skrivare utrustad med Piezographys K7-bläck, eller något annat tredjepartsbläck. Satsa på "R 1800" i första hand.

Vilket papper använder du? Har du valt rätt profil i QTR?

/F

Kör både med epsons semi glossy och Ilfords smoothpearl. Enligt manualen så bör inställningen alltid vara mattpapper...det var bara på de äldre modellerna som man behövde ändra papperstypen?? Fast jag har provat både och.
har märkt att jag heller inte kan välja "calibration mode" i "options" Kanske något fel på den versionen jag har??

Jerkan skrev:
Kör både med epsons semi glossy och Ilfords smoothpearl. Enligt manualen så bör inställningen alltid vara mattpapper...det var bara på de äldre modellerna som man behövde ändra papperstypen?? Fast jag har provat både och.
har märkt att jag heller inte kan välja "calibration mode" i "options" Kanske något fel på den versionen jag har??

Ja, du kan ju alltid prova att installera om för att vara säker på att det inte är något fel på mjukvaran. Att du inte har calibration mode beror nog på att man kan välja utan att ladda ner/installera den optionen (om jag nu minns rätt).

Jag tror inte att det är fel på ditt program. Vissa pigmentrika bläck (som Epsons Ultrachrome) har svårt för de papperstyper du beskriver. När jag använde Piezographys pigmentbläck till min gamla Stylus 1200 funkade de Ilfords Pearlpapper inte alls. Bläcket simmade på pappret och torkade inte. Men det bör funka på 1800. Det verkar ju fungera med epsons egen skrivarmjukvara. Det är nog inte det som är felet heller.

Finns de här två pappren med bland profilerna som följer med QTR? Har du valt dem?

/F

Fredrikpersson skrev:
Ja, du kan ju alltid prova att installera om för att vara säker på att det inte är något fel på mjukvaran. Att du inte har calibration mode beror nog på att man kan välja utan att ladda ner/installera den optionen (om jag nu minns rätt).

Jag tror inte att det är fel på ditt program. Vissa pigmentrika bläck (som Epsons Ultrachrome) har svårt för de papperstyper du beskriver. När jag använde Piezographys pigmentbläck till min gamla Stylus 1200 funkade de Ilfords Pearlpapper inte alls. Bläcket simmade på pappret och torkade inte. Men det bör funka på 1800. Det verkar ju fungera med epsons egen skrivarmjukvara. Det är nog inte det som är felet heller.

Finns de här två pappren med bland profilerna som följer med QTR? Har du valt dem?

/F

Installerade om och det är precis som du sa...att man kan välja om man vill installer kurvor eller ej.
Exakt dom pappren finns inte med bland profilerna utan det är mer generella profiler typ; premium glossy photopaper, mattepaper, premium luster photopaper och photoquality glossypaper.

Vad jag vet är profilerna i QTR inte generella utan väldigt specifika för skrivare, papper och ton. Men det kanske ser annorlunda ut i versionen för r1800 (jag har ESP 4000). Men jag kan mycket väl tänka mig att du här har förklaringen till ditt problem.

Som ett alternativ till qtr kan du testa att ladda ber ilfords profil till r1800 och det papper du använder, samt sedan använda epsons egen skrivarmjukvara (eller använda profilen i Photoshop om du använder PS för att styra skrivaren.

/F

Har laddat ner ilfords profil och det funkar bra när jag kör färgbilder men de sv/v tycker jag får lite fägstick samt att det ser inte lika "naturligt" ut som de sv/v utskrifterna från quadtone.

Vill tacka dig Fredrik för din tid och dina råd;)

Har fixat det nu:))
efter ett tag när jag ändrat runt på alla inställningar så dök det plötsligt upp ett "glossy" alternativ bland pappersmedierna...på nån konstig vänster så har jag missat det:)
jaja..nu funkar det i alla fall...och bra blir det;)

Tack alla ni som svarat...speciellt du Fredrik som tat dig tid att vägleda en virrpanna som mig;)

Tänkte sticka in en fråga...

Skulle vilja veta hur erat arbetsflöde ser ut när ni jobbar med quadtone RIP?

Gör ni bilden i PS och testar er fram i quadtone?

ingen orsak, Jari.

Har aldrig skrivit ut kantlöst så jag vet inte om den funktionen finns i QTR. Men det kan även vara skrivaren som sätter den begränsningen. kolla först om din r1800 kan skriva ut kantlöst.

När jag jobbar med QTR är bilderna klara och färdiga efter behandling i PS. Jag använder ripen enbart för att få en utskrift som övernsstämmer med vad jag ser på skärmen när jag är klar med bilden i PS. Det enda jag eventuellt gör är att placera bilden som jag vill ha den på pappret.

/F

ANNONS
Götaplatsens Foto