Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Färgfilm - kornig, mättad och kontrastrik?

Produkter
(logga in för att koppla)

frsk

Aktiv medlem
Någon som vet hur jag kan (analogt) kan få mycket korniga, kontrastrika bilder med mycket starka (onaturliga) färger?

Vad händer om man t.ex. pressar en Velvia till 1600 eller 6400 ASA?

Eller är det bättre att använda någon negativ film?

Eller polaroid?

Tips tas tacksamt emot..

/ Fredrik

Det enklaste är att framkalla en högkänslig diafilm i C-41 (negativfilms framkallare). Det kallas crossprocessing.

Med en 400 diafilm får du grovt korn och överdrivet kraftiga fäger. Bäst är att ringa Prolabbet eller något annat proffslabb och höra vad de rekommenderar.

Hej!
Tack för ditt svar. Jo, att crossprocessa är ju en variant. Men finns det någon annan metod?
/ Fredrik

Du kan inte pressa en velvia till 1600 eller 6400. Dia brukar man max kunna pressa 2,5 steg och negativ 3 steg, men det är att gå på gränsen. Normalt rekommenderar labben max 2 steg.

Jag tror nog att crossprocessing är bäst om man inte vill föröka helt med Photoshop.

negativ färgfilm blir nog ert alternativ..

--Jag hade löst "problemet" med att använda mig av 400 iso negativ film.. precis som Magnus (ovanstående person) skrev så fungerar det inte att pressa dia,film mer än ca 2 steg och det stämmer med mina erfarneheter också. Du kan också testa att framkalla den negativa filmen i diasframkallning.. viktigt då är att ha koll på framkallningstiden precis som när man framkallar svartvitt,,, men det går ju bra på ett labb om man upper det exakta iso som man exponerade på..
Mvh Niclas.
Ps, Värt att testa är att köpa film från våra nära grannländer i östlig riktning, tex i Polen där man kan hitta snorbillig neg,film med helt tokiga färger,,,problemet kan vara att man inte alltid vet isot på dessa filmer. Då blir det att testa en och sedan korrigera,,,
Jag hade valt en sådan film och en äldre kamera kanske ryssk eller polsk som inte har linser korrekt korrigerade för färgfilm,,, problemet här är att skärpan blir dårlig men det tycker inte jag spelar nån roll i samband med detta uttryck..
Ett välkännt yttryck i detta sammanhang är det så kallade Lomo-förbundet/org.. som idag är en stor internationell org.. där man efter vissa speciella kriterier använder sig av Lomokamera och vanligtvis hög,iso neg,film...Detta bör utforskas av den intresserade!!...ds

Senast ändrad:
--Polaroid är ett bra exempel där man kan leka/utforska olika sorters emulsionsöverförigar.. Beroende av filmtyp och den tiden man väljer att exponera och framför allt framkalla på så kan färgerna bli mycket varierande, men dock svårt att helt och fullt kontrollera över en serie bilder. Detta är ett relativt väl utforskat tema hos många fotografer och fotograferande konstnärer.....värt att testa om man har tillgång till utrustningen...
Jag har själv testat att överföra polaroidemul.. till grovt akvarellpapper med mycket vackra och speciella resultat, observera att jag här testat fram till en i rätt tid avbruten framkallning.../Niclas.

ANNONS
Götaplatsens Foto