Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilm och filter för svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Om jag tar bilder med diafilm i avsikt att skanna filmen och göra om bilderna till svartvitt i datorn, skulle det funka att använda filter för svartvitt fotografering, som till exmpel gulfilter, och skulle jag tjäna något på att göra det?
Jag vill inte använda svartvit film direkt, för damm- och repborttagningen i min skanner funkar endast med färgfilm.

Jag menar alltså filter på objektivet, inte mjukvarufilter i datorn.

/Fredrik

Låter onödigt. Du kan göra sånt i photoshop på en handvändning.
Vettefan ifall det skulle ens ha samma effekt på färgfilm konverterad till svartvitt som med svartvitfilm. Troligen inte.

Använd svartvit film från början. Lite damm är ingen anledning att hålla på o komplicera till det så mycket.

/Henri

Jag har suttit och slitit med två svartvita 36-bildersfilmer. Aldrig mer, säger jag. Köpte tryckluft på burk, bomullshandskar och putsduk för film, men det blev inte ett dugg bättre. Jag håller med om att "lite damm" inte är så farligt, men här snackar vi enorma mängder fula märken och skräp som kom med vid skanningen.

Skälet till att jag funderar på att använda filter istället för att fixa saker i datorn är att jag ju borde vinna bildkvalitet om jag ser till att originalbilden har det tonomfång och den kontrast jag är ute efter. Rätta mig gärna om jag har fel när jag tänker så. Jag är en nybörjare vad gäller arbete med bilder i datorn.

Jag tycker inte du är på fel spår. Ju närmare målet du är redan på film, desto bättre slutresultat får du. Nu går det ju att göra en hel del med färgfilm, så de svagaste filtren skulle jag skippa. Men kraftiga filter som 25A och liknande kan det nog mycket väl löna sig att använda.

Jag förstår inte varför det skulle vara mer problem med damm och märken med svartvit film än med färg?

Det här med damm löser man inte genom att blåsa omkring det! Det måste fångas upp någonstans t ex i några luftrenare t ex av fabrikat Panasonic. För att få bort dammet från negativen kan man blåsa med tryckluft eller suga upp det med en minidammsugare t ex från Scan Trade. Dammsugaren ska vara försedd med den mjuka borsten som medföljer så att dammet kan sopas av samtidigt som det sugs upp. Man bör även undvika att ha dammspridande kläder på sig men framför allt ska man ha sköljt filmen i ett antistatiskt sköljmedel t ex Kodak Photo Flo. Att använda diskmedel t ex någon droppe ”Yes” i sista sköljen ser jag som rena sabotaget. Det ger ojämn torkning så att filmen lätt krullar sig och det aktiverar statisk elektricitet hos filmen. En halv droppe ”Yes” kan man dock gärna använda som vätmedel i framkallaren.
/Harald

Jag förstår inte varför det skulle vara mer problem med damm och märken med svartvit film än med färg?
Använder man en scanner med ICE som jag tror att han gör så läser den av repor och damm via IR ljus. Och en svartvit film ser helt annorlunda ut genom IR än en färgfilm.

Däravproblemet med ICE och svartvit film.

Damocles skrev:
Använder man en scanner med ICE som jag tror att han gör så läser den av repor och damm via IR ljus. Och en svartvit film ser helt annorlunda ut genom IR än en färgfilm.

Däravproblemet med ICE och svartvit film.

Man lär sig något nytt hela tiden. :)

Men kromogeniska svartvita filmer för C-41-framkallning borde inte vara något problem då? Nu har jag inte testat dem, men de har väl en orange infärgning på samma sätt som färgfilmerna?

De funkar fint med dammborttagning. Det beror inte på basfärgen utan på emulsionen. Det infraröda ljuset klarar inte av att lysa igenom silvret i svartvita negativ, eller något i den stilen.

Haraldus skrev:
Att använda diskmedel t ex någon droppe ”Yes” i sista sköljen ser jag som rena sabotaget. Det ger ojämn torkning så att filmen lätt krullar sig och det aktiverar statisk elektricitet hos filmen. En halv droppe ”Yes” kan man dock gärna använda som vätmedel i framkallaren.
/Harald

Ojdå, inte undra på att jag drabbas av damm på mina neg. Har för vana att ha diskmedel i sista sköljen.
Men kan man alltså hälla i en droppe diskmedel i framkallaren, alltså innan man häller ner den i tanken?

Förr fanns något som hette ”Kodak Vetting Agent” som ej skummade och som ej påverkade framkallare i övrigt. ”Yes” skummar kraftigt men förstör inte framkallarna kemiskt. Problemet med skum är att själva skummet binder framkallare vid filmen då man hällt ut framkallaren, alltså när framkallningen är klar. Om framkallningstiden är kort t ex kring tre minuter så måste man vara snabb med att hälla i stoppbadet annars fortsätter framkallningen där skummet finns. Det kan ge ojämn svärtning och ibland ser det ut som om man plåtat bubblor. Man ska alltså ha så lite ”Yes” som möjligt och man ska akta sig för att vänta på att de sista dropparna av framkallaren runnit ut. Vänta högst fem sekunder och använd stoppbad med ca 2.5 % ättiksyra…
/Harald

ANNONS
Götaplatsens Foto