Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt att börja fota med färgfilm efter att under en lång period endast använt mig av svart-vitt. Är det någon som har något tips på färgfilmer som inte ger intrycket av att vara film till en turistfotograf om ni förstår vad jag menar?

Vet ni om det finns någon färgfilm som är aningen grynig och inte så klar i färgerna?

Tack på förhand,

Helena

Jag förstår inte riktigt. Film till en turist?
Turister brukar vilja ha mycket färg, mkt kontrast och ett superlågt pris.

Vill du ha en dålig färgfilm eller? Med korn och så?
Du kommer inte få något likadant korn som med svartvitt med en färgnegfilm, det ser lite annorlunda ut men kan bli helt okej också.

Men sen är det juh så också att om du inte kopierar färgfilmen själv så vet du inte riktigt hurdana färger du får eftersom det är kopisten som styr det till ganska grov grad.
Dia funkar juh också, finns ganska neutrala o fina diafilmer, men korn kommer du inte se i dom.

/Henri

Sunpak har ett system som heter "Prograin". Det är typ filter som man sätter in i kameran och som ger gryneffekt på filmen

Hepp!

Gryning färg?

Tja du kan ju göra som en fotograf som jag läste om i tidningen FOTO för ett par nummer sedan. Han/hon använde en gammal super8 och en gammal 16mm filmkamera och använde som en vanlig kamera.

Blev vattniga disiga och gryninga bilder när fotografen framkallade detta i sitt eget mörkrum.
Tänkte testa det vid något tillfälle. Super8 kameror brukar man kunna hitta 15st på ett dussin vid närmaste loppis.

just my 10Cents worth of thought.

Chris

Grynig och oklara färger?
Ta vilken neg färgrulle som helst och underexponera 1-2 steg. Hur olika filmer reagarar mer exakt får man nog prova fram.
Lite nyfiken, varför vill du ha gryn och oklara färger?

ANNONS