Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgfilter, pinhole, diffraktion

Produkter
(logga in för att koppla)

loyalistsoldier

Aktiv medlem
Minskar man diffraktion mycket om man sätter ett färgfilter (jag tror gult ger snävast bandbredd) framför ett pinholeobjektiv? Om man då förutsätter att hålet är optimerat för det aktuella färgfiltret...

Digitalt som analogt?

Minskar man diffraktion mycket om man sätter ett färgfilter (jag tror gult ger snävast bandbredd) framför ett pinholeobjektiv? Om man då förutsätter att hålet är optimerat för det aktuella färgfiltret...

Digitalt som analogt?

Jag är inte säker på vad du egentligen menar. Diffraktion är ofrånkomlig. Olika våglängder ger visserligen olika oskärpa pga diffraktion, men den effekten tror jag - utan att räkna på det - är tämligen försumbar. Vad menar du med att hålet skulle vara optimerat för ett färgfilter?

När man bestämmer vilken diameter hålet skall ha kan man antingen ta ett så litet hål man bara kan, eller räkna ut vilken storlek som minimerar diffraktionen för de frekvenser man vill fånga med den brännvidd man använder. Det är tydligen vanligt att använda våglängden 550nm eftersom det ligger mitt i det spektrum vi kan se i.

Så jag tänkte att om man begränsar bandbredden på synligt ljus med ett optiskt filter, så blir bilden kanske skarpare (utan att bli knivskarp förstås).

ANNONS
Götaplatsens Foto