Annons

Färghantering Firefox 7

Produkter
(logga in för att koppla)
Photo Mechanic v4.6.7: stöder ICC-profiler v4

Jag har tidigare i kväll postat frågor om stödet för ICC-profiler v4 på Phase Ones supportwebb (för Capture One Pro v6.3) och på Camera Bits supportwebb (för Photo Mechanic v4.6.7)....

Jodå, enligt Kirk på Camera Bits så stöder även Photo Mechanic version4-profiler (under förutsättning att resp operativsystem kan hantera dem):

"Photo Mechanic uses Microsoft's ICM (on Windows) and Apple's ColorSync (on Mac OS X) so if the OS can handle those profiles, then so should Photo Mechanic."

:)

Jo den hade jag glömt, eller åtminstone glömt vilken version vi talade om!

När Falumas så tvärsäkert sa att det fungerar i IE 9 och jag fick test-bilderna att funka så trodde jag att det skett något hos Microsoft.

Nu har jag googlat lite och det verkar ju som om färgstödet hos IE 9 inte är speciellt bra...

Är bilden riktigt nersparad vilket PS verkar vara oförmögen till så klarar IE 9 det. Prova får du se, ställ in kameran på att fota aRGB och spara sedan ner bilden i JPG i aRGB så klarar IE 9 det. Likaså om du fotar sRGB och sparar i sRGB. Fotar du med en profil och ändrar den i PS till en annan så får IE9 spatt för att PS sparar något lite tokigt.

Det verkar ju dock vara möjligt att lösa problemet med tokigt nersparade bilder i bildvisaren eftersom andra klarar det, så förhoppningsvis blir det fixat i IE.

/Karl

Jag har inte PS men jobbar i Lightroom. Jag har min systemkamera inställd på sRGB men fotar i RAW, så det saknar väl betydelse.

Om jag från Lightroom exporterar en RAW-bild till de tre olika färgrymderna sRGB, AdoberRGB och ProPhoto så får jag följande resultat.

- Windows fotovisare (Win 7) visar alla bilderna på ett korrekt sätt. Bilderna ser i princip ut som i Lightroom. Man ser en viss skillnad mellan sRGB och AdobeRGB och en väldigt liten skillnad mellan AdobeRGB och ProPhoto. Detta beror förstås på bildens motiv, men i mitt exempel är det röda bär.

- Tar jag och öppnar filerna med Firefox så får jag exakt samma resultat som med fotovisaren.

- Öppnar jag dem med IE 9 så har alla tre bilderna kraftigt överdrivna färger.

Om jag tar en JPG-bild direkt ur kameran från min Ixus är det samma visa. Firefox och fotovisaren visar bilden korrekt, IE 9 överdriver färgerna.

Jag har inte PS men jobbar i Lightroom. Jag har min systemkamera inställd på sRGB men fotar i RAW, så det saknar väl betydelse.

Om jag från Lightroom exporterar en RAW-bild till de tre olika färgrymderna sRGB, AdoberRGB och ProPhoto så får jag följande resultat.

- Windows fotovisare (Win 7) visar alla bilderna på ett korrekt sätt. Bilderna ser i princip ut som i Lightroom. Man ser en viss skillnad mellan sRGB och AdobeRGB och en väldigt liten skillnad mellan AdobeRGB och ProPhoto. Detta beror förstås på bildens motiv, men i mitt exempel är det röda bär.

- Tar jag och öppnar filerna med Firefox så får jag exakt samma resultat som med fotovisaren.

- Öppnar jag dem med IE 9 så har alla tre bilderna kraftigt överdrivna färger.

Om jag tar en JPG-bild direkt ur kameran från min Ixus är det samma visa. Firefox och fotovisaren visar bilden korrekt, IE 9 överdriver färgerna.

Jag fotar också i RAW och det har betydelse. Lightroom har jag inte provat.

/Karl

Jag fotar också i RAW och det har betydelse. Lightroom har jag inte provat.

/Karl

Jag har alltid fått lära mig att inställningen för färgrymd saknar betydelse när du fotar i RAW.

Det stämmer överens med vad Adobe skriver om Lightroom:

http://help.adobe.com/en_US/Lightro...0.html#WS0F7BFFFA-CE53-4ceb-B3D3-9D6256B8917D

Det stämmer också överens med den test jag nyss gjorde.

Hur blir det för dig - om du fotar en RAW bild med sRGB och en annan med AdobeRGB inställd i kameran och sedan öppnar dessa i Bridge/PS - ser du någon skillnad?

Är bilden riktigt nersparad vilket PS verkar vara oförmögen till så klarar IE 9 det. Prova får du se, ställ in kameran på att fota aRGB och spara sedan ner bilden i JPG i aRGB så klarar IE 9 det. Likaså om du fotar sRGB och sparar i sRGB. Fotar du med en profil och ändrar den i PS till en annan så får IE9 spatt för att PS sparar något lite tokigt.

Det verkar ju dock vara möjligt att lösa problemet med tokigt nersparade bilder i bildvisaren eftersom andra klarar det, så förhoppningsvis blir det fixat i IE.

/Karl
Vad jag kan se har Photoshop inga som helst problem att spara bilder helt korrekt i olika färgrymder. Märkligt vore det väl annars. Problemet ligger i IE9, det är bara du som inte vill erkänna det! ;-)

Vad jag kan se har Photoshop inga som helst problem att spara bilder helt korrekt i olika färgrymder. Märkligt vore det väl annars. Problemet ligger i IE9, det är bara du som inte vill erkänna det! ;-)

Givetvis har IE9 någon bugg, men det är verkligen så att om man inte byter färgrymd någonstans i kedjan så klarar IE9 det.

/Karl

Givetvis har IE9 någon bugg, men det är verkligen så att om man inte byter färgrymd någonstans i kedjan så klarar IE9 det.

/Karl

Men om du fotar i RAW så "bryts" ju kedjan per definition. RAW-filen kan aldrig vara sRGB eller AdobeRGB. Den tilldelas en färgrymd vid konverteringen.

I PS kan du vad jag förstår välja vilken färgrymd som den skall tilldelas vid konverteringen.

I Lightroom tilldelas den alltid ProPhoto som arbetsfärgrymd.

Sedan väljer du vilken färgrymd bilden skall ha när du exporterar/sparar den.

I samtliga fall så klarar inte IE 9 att visa någon av bilderna korrekt på min profilerade skärm. Jag har nu testat detta på alla möjliga och omöjiga vis, med RAW-filer, med JPG direkt ur kompakten etc. Jag får hela tiden samma och entydiga resultat, IE 9 lyckas aldrig visa bilderna korrekt.

Om jag däremot går till en icke profilerad dator - ja då visar samtliga program upp samma bild. Den är inte längre övermättad, men heller inte korrekt.

Senast ändrad:
Men om du fotar i RAW så "bryts" ju kedjan per definition. RAW-filen kan aldrig vara sRGB eller AdobeRGB. Den tilldelas en färgrymd vid konverteringen.

I PS kan du vad jag förstår välja vilken färgrymd som den skall tilldelas vid konverteringen.

I samtliga fall så klarar inte IE 9 att visa någon av bilderna korrekt på min profilerade skärm. Jag har nu testat detta på alla möjliga och omöjiga vis, med RAW-filer, med JPG direkt ur kompakten etc. Jag får hela tiden samma och entydiga resultat, IE 9 lyckas aldrig visa bilderna korrekt.

Om jag däremot går till en icke profilerad dator - ja då visar samtliga program upp samma bild. Den är inte längre övermättad, men heller inte korrekt.

Det är möjligt att Lightroom fungerar så. Jag kör oftast Capture NX2 och där så fungerar det fint om jag inte bryter kedjan.

/Karl

Jag har exakt samma (irriterande) erfarenheter som Anders! Som Nikon-användare kan jag även lägga till programen Nikon Capture och Nikon View NX som återger färgerna korrekt. Även mina utskrifter (görs på lab) överensstämmer med "de fungerande" programmen/webläsare. IE9 suger, helt enkelt... Men varför??

/Oscar

IE9 suger, helt enkelt... Men varför??

/Oscar

Visst är det märkligt att man inte kan få till det när "alla" andra klarar det.

Ibland undrar man ju hur prioriteringarna ser ut hos Microsoft.

En annan "kul" grej är ju att starta Windows fotovisare. Bilden visas korrekt, starta sedan bildspelsfunktionen - voila, bilden visas felaktigt. Tjusigt...

Visst är det märkligt att man inte kan få till det när "alla" andra klarar det.

Ibland undrar man ju hur prioriteringarna ser ut hos Microsoft.

En annan "kul" grej är ju att starta Windows fotovisare. Bilden visas korrekt, starta sedan bildspelsfunktionen - voila, bilden visas felaktigt. Tjusigt...

Du skojar...??? Ridå!!

/Oscar

ANNONS
Götaplatsens Foto