Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färghanteringens mysterier

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag undrar om någon med större insikter i färghantering vill svara på frågan. Om jag har en pappersprofil med större färgrymd får jag "maffigare" färger då eller är det så att det klipper senare jämfört med ett papper med mindre färgrymd. Jag har själv en kontorsskrivare så jag har svårt att prova själv.
 

alfin

Aktiv medlem
Både och. Du får mer mättade färger på utskriften och du klipper färgerna senare. En bra bläckstråleskrivare från Canon och Epson ligger ungefär som Adobe RGB färgrymd för blanka papper. Lite större t.o.m. för vissa färger, lite mindre för andra.
 
Senast ändrad:

MattiasL

Aktiv medlem
Det klipper senare, så du kan ha maffigare färger, om du redigerar på det viset. Färgerna i ett korrekt flöde blir lika mättade på papper som på skärmen (även om det inte till hundra procent går att jämföra visning på reflekterande material och på skärm).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
I LR kan du kan du simulera hur en pappersprofil kommer att äterge olika nyanser. Så kallad softprofing.
Slå man på det som brukar vara hög och lågdager varning ser man var det kommer slå fullt därför att någon nyans inte ryms inom skrivarens återgivning.
Därför kan man redan före utskrift försöka hantera dessa nyanser. Något som inte är helt lätt.
Främst är det naturen och blommor som gärna har dessa kraftiga färger.

Ett bra exempel är en röd tulpan där man har nyanser i nerverna i blombladen samt olika toner av intesivt rött men inte kommer fram i utskriften.

På så sätt påminner det hela om när man bränner ut högdagrarna. Fast i mitt exempel blir det hela mer samma ton av rött som inte återger detaljerna som finns i originalet.

aRGB är större än sRGB men bara inom vissa tonområden. Jämför man aRGB med ProPhoto är det ganska mycket som kameran fångar i raw men som inte ryms i aRGB.
 

JanneO

Aktiv medlem
Tack för svar- Jag har en kontorsskrivare men den är gammal och det börjar bli blockerade munstycken lite för ofta så det är nog dags att skaffa en ny och funderar på en fotoskrivare. Jag är nöjd med bildkvaliteten jag får. Skriver vanligtvis ut på matt papper och pappersprofilen är naturligtvis klart mindre än Adobergb men det är sällan som Lighrooms Varning för destinations färgomfång tycker att det är några större problem. Får jag märkbart bättre resultat med en fotoskrivare? Om inte är en Workforce tex klart billigare och bläcket blir inte dyrare om man håller sig till A3 skrivare.
 
ANNONS