Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färginställningar vid olika profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

jtkarlsson

Aktiv medlem
Hur bör man ställa in Photoshop´s färginställningar om man behandlar bilder med olika profiler.
T. ex så konverterar jag RAW-bilder till ProphotoRGB i ACR. Jpg-bilder från kompaktkameran har sRGB.

/thomas

Adobe RGB eller sRGB?

Jag brukar ställa in Photoshop eller CS sviten på AdobeRGB (då den färgrymden är större än sRGB). Välj sedan att bocka i "Fråga vid öppna" i Färghanteringsprencip i färginställningar. Då kan du välja när du öppnar bilder som inte är adobeRGB om de ska konverteras eller bevaras.

Jag brukar bevara bilderna i den färgrymd de är om jag inte ska göra ett kollage eller jobbar mot ett bestämt arbete då ser jag till att de har samma passande färgrymd. Allt för att inte tappa färger om jag inte behöver.

Tänk på att konvertera bilder som ska ut här på sidan eller webben som sRGB med "konvertera till profil" under Redigera.

Om jag har PS inställt på Prophoto och öppnar en med sRGB, får jag en fråga om vad som ska göras.
Om jag då väljer att bevara den inbäddade profilen, vore det som att PS var inställr på sRGB och ingen fråga skulle ha dykt upp?

/Thomas

Rätt tänkt!
Photoshop hanterar bilden som den var sRGB. Du kan ha flera bilder med olika färgrymder öppna samtidigt. Det viktigaste med att jobba med färghantering är att vara konsekvent. Därför ställer man in en profil i färghanteringen. Men du har ju olika behov, bilder som ska ut på webben, skrivas ut eller bilder som cmykas inför utskrift eller tryck osv. Tänk bara på att sRGB inte kan visa lika mycket färg som AdobeRGB eller ProPhotoRGB.

ANNONS
Götaplatsens Foto